5 października, na Dworcu Głównym w Wilnie, przedstawiciele niemieckiego koncernu Siemens przekazali litewskim kolejom Lietuvos GeleĹžinkeliai (LG) pierwszą z 34 lokomotyw Eurorunner ER20 CF, przeznaczonych dla obsługiwania połączeń towarowych na szerokich torach naszego północno-wschodniego sąsiada. W uroczystości wzięli udział m.in. premier Litwy Gediminas Kirkilas, dyrektor generalny LG Stasys Dailydka, prezes Siemens TS Hans M. Schabert oraz litewski minister transportu i komunikacji Algirdas Butkevicius.
* Premier Litwy Gediminas Kirkilas i minister transportu Algirdas Butkevicius z modelami lokomotywy Siemensa.
* Szef Kolei Litewskich (LG) Stasys Dailydka.
* Uroczyste przecięcie wstęgi (fot. RK). Obecnie koleje Litwy dysponują taborem w większości pamiętającym czasy, gdy ten niewielki kraj był jedną z republik ZSRR (m.in. 28 wagonów pasażerskich zostało zmodernizowanych w bydgoskim ZNTK). Jednak wraz z wprowadzeniem do użytku wszystkich zamówionych w niemieckiej firmie jednostek, LG stanie się koleją posiadającą najpotężniejszą flotę lokomotyw we Wschodniej Europie. Wartość umowy na wyprodukowanie 34 pojazdów wynosi 123 mln euro. Została ona podpisana w 2005 roku. Lokomotywa odsłonięta 5 października została przetransportowana promem z niemieckiego Mukran do Kłajpedy. Obecnie w drodze jest druga jednostka. Wszystkie mają zostać dostarczone kolejom litewskim do końca kwietnia 2009 roku. Być może LG skorzystają z opcji na zakup kolejnych 10 lokomotyw. Zapis wprowadzający taką możliwość został zawarty w tekście umowy.
Nowe lokomotywy trafią na litewskie szerokie tory (1520 mm). Będą ciągnąć najcięższe ładunki, pokonując trasy ciągnące się z południowego wschodu kraju (Kena niedaleko granicy z Białorusią), w kierunku północno-wschodnim (bałtycki port w Kłajpedzie) lub południowo-wschodnim (Kybartai przy granicy z Obwodem Kaliningradzkim). W pierwszym przypadku linia liczy sobie 400 km, a w drugim – 200 km długości. Obie są częściami korytarza transportowego łączącego Rosję z litewskimi portami bałtyckimi oraz z Kaliningradem. Władze LG szacują, że dzięki zastosowaniu tych jednostek, będzie można transportować do 50% więcej towarów. Starsze lokomotywy posiadane przez litewskie koleje mogły ciągnąć wagony ważące maksymalnie 4 tys. ton. Maszyny Siemensa zdolne są do ciągnięcia składów ważących 6 tys. ton.

* Panel sterowniczy lokomotywy Siemensa (fot. RK). Eurorunner ER20 CF przekazany kolejom litewskim został wyprodukowany w fabryce Siemensa w Monachium. Jest jedną z najcięższych lokomotyw na europejskich torach – waży 138 ton. Rozwija maksymalną prędkość 120 km/h, a działać może w przedziale temperatur od -34 do +40 ºC. Jest lokomotywą sześcioosiową, choć w ofercie Siemensa dostępna jest również wersja czteroosiowa. Maszyny w tej drugiej wersji używane są przez austriacką federalną kolej ÖBB, Kowloon Canton Railways z Hongkongu, jak również przez szereg prywatnych niemieckich i austriackich przewoźników. Lokomotywy przeznaczone dla kolei litewskich zostały wyposażone w najnowocześniejszy komputer pokładowy oraz elektroniczny system diagnostyczny, ułatwiający obsługę maszyny. Może nią sterować jeden maszynista. Eurorunner Siemensa dostarczony LG cechuje się również niską emisją hałasu.
Siemens Transportation Systems od kilku lat działa prężnie na rynkach Europy Wschodniej. Poza zapewnieniem sobie kontraktu na dostawę lokomotyw na Litwę (123 mln euro), firma bierze także udział w projekcie rosyjskich kolei RŻD, które pragną utworzyć linię dużych prędkości z Moskwy do Sankt Petersburga. W tym celu Siemens dostarczy Rosjanom 8 pociągów Velaro RUS, 250-metrowych składów zdolnych do rozwijania prędkości rzędu 250 km/h, mogących przewieźć jednorazowo do 600 pasażerów. Pociagi te mają zostać przystosowane do specyficznych rosyjskich warunków klimatycznych. Wartość kontraktu na dostawę pociągów Velaro RUS szacowana jest na ok. 276 mln euro. Dodatkowo, Siemens w kwietniu 2007 roku podpisał umowę na serwis wszystkich wyprodukowanych przez siebie pociągów dużych prędkości, które otrzyma RŻD. Jego wartość wynosi 300 mln euro.
Ten kierunek inwestycyjny nie może dziwić. Podczas spotkania dla dziennikarzy tuż po uroczystości przekazania lokomotywy, Frank Senne (szef moskiewskiego oddziału Siemensa) i Matthias Chollet (project manager odpowiedzialny za inwestycje firmy w krajach posiadających linie szerokości 1520 mm) przedstawili dane dotyczące rynków Europy Wschodniej. Wartość światowego rynku kolejowego oceniana jest na 103,3 mld euro. Udział krajów Wspólnoty Niepodległych Państw szacowany jest na 11 mld euro, co stanowi ok. 11 proc. Zauważono jednak, że aż 25% światowego ruchu kolejowego odbywa się we WNP. Poszczególne kraje tej Wspólnoty rozwijają się w różnym tempie. Spośród nich najbardziej obiecujący jest rynek rosyjski (9%), którego stopa wzrostu będzie najwyższa do 2012 roku.