Dziś o godzinie 12:00 na stację Grodzisk Mazowiecki Radońska wjechał pierwszy z nowych czternastu pociągów serii EN97 Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Tym samym pojazd oficjalnie został włączony do eksploatacji.
W oficjalnym przekazaniu pociągu oraz w przejeździe inauguracyjnym udział wzięli przedstawiciele Warszawskiej Kolei Dojazdowej, władz województwa mazowieckiego oraz producenta – firmy Pesa Bydgoszcz.
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” marszałek Adam Struzik podkreślił znaczenie Warszawskiej Kolei Dojazdowej dla aglomeracji warszawskiej. - WKD jest poprowadzona w obszarze o największym poziomie zurbanizowania i najsilniejszej presji urbanizacyjnej. Tutaj koncentruje się rozwój. Tutaj jest też dodatni przyrost migracyjny ludności. Drogi, które mamy w tym obszarze, są bardzo obciążone. Na wielu z nich jest zbyt wiele samochodów. Dziś trudno wyobrazić sobie dojazd do pracy, szkoły, czy na uczelnię, bez WKD, a ten sprzęt, zresztą jak i cała infrastruktura, jest już wysłużony. Myśleliśmy o wymianie taboru, gdy przejęliśmy Warszawską Kolej Dojazdową. Ta inwestycja była nieuchronna. W sumie program inwestycyjny opiewa na kilkaset mln zł, a w jego ramach potrzebna jest modernizacja sieci i dobudowa brakujących odcinków torów – zaznaczył marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
- Jeśli chodzi o pociągi, to z całą pewnością są one nowoczesne, pociąg jest w miarę cichy, ma dobre przyspieszenie. Zastanawiamy się nad dostosowaniem przestrzeni wewnętrznej do zaleceń pasażerów. Nie jest to jakiś problem, aczkolwiek wydaje mi się, że powinniśmy kierować się pojemnością. Musimy jednak rozważyć, czy ważniejsza jest pojemność, czy wygoda – zaznaczył marszałek Adam Struzik.
Pierwszy pojazd EN97 dostarczono Warszawskiej Kolei Dojazdowej 7 grudnia 2011 roku. Przez pierwsze tygodnie pociąg był testowany. W tym czasie pasażerowie zgłosili ponad sto uwag do przewoźnika w kwestii nowych pojazdów. - Mamy kilka podstawowych grup uwag. Chodzi o liczbę i zamocowanie poręczy, konfigurację siedzeń w części pojazdu oraz system informacji pasażerskiej. Oczywiście do większości tych uwag zamierzamy odnieść się pozytywnie – powiedział rzecznik prasowy Warszawskiej Kolei Dojazdowej Krzysztof Kulesza. - Mogę już powiedzieć, że planowanie jest zwiększenie liczby poręczy. Już w tej chwili w dziale rozwoju są przygotowywane propozycje innej konfiguracji siedzeń. Będzie również zmniejszone wrażenie hałasu na zewnątrz pojazdu. Również system informacji pasażerskiej będzie czytelniejszy i bardziej przyjazny – zadeklarował rzecznik prasowy producenta – firmy Pesa Bydgoszcz.
Warszawska Kolej Dojazdowa docelowo planuje wymienić wszystkie pociągi na nowe. Drugi pociąg ma być dostarczony pod koniec marca. Jak zaznaczył przedstawiciel producenta, termin dostawy drugiego pociągu celowo przewidziany jest później, aby był czas na wprowadzenie poprawek.
Inwestycja wymiany taboru Warszawskiej Kolei Dojazdowej współfinansowana jest m. in. z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Funduszu Kolejowego, budżetu państwa. Łączna wartość projektu to 284,2 mln zł.
Parametry EZT typu 33WE (serii EN97):
Szerokość toru – 1435 mm
Długość całkowita – 60000 mm
Szerokość pojazdu – 2850 mm
Wysokość pojazdu (ze złożonym pantografem) – 4450 mm
Wysokość podłogi ponad główką szyny w przestrzeni drzwi wejściowych – 500 mm
Minimalny promień łuku (dla sieci WKD) - 22 m
Zasilanie – 3000V DC (600 V DC w okresie przejściowym)
Układ osi i stosunek liczby osi napędnych do tocznych – Bo’+2+ Bo’+Bo’+2+Bo – 66 proc.
Napęd - silniki asynchroniczne prądu przemiennego
Maksymalny nacisk na oś - 140 kN
Maksymalna prędkość eksploatacyjna - 80 km/h
Przyspieszenie rozruchu (0-30 km/h)- 1,2 m/s2
Opóźnienie hamowania - 1,2 m/s2
Liczba miejsc siedzących - 124
Całkowita liczba pasażerów - 500