Rosyjska rakieta Sojuz startująca z Gujany Francuskiej wyniosła w piątek na orbitę dwa pierwsze satelity nowego systemu nawigacji Galileo - wartej miliardy euro konkurencji Unii Europejskiej dla amerykańskiego GPS.
Nowy system nawigacji satelitarnej ma być dokładniejszy od pierwowzoru, sterowanego przez Departament Obrony USA. W przeciwieństwie do GPS i rosyjskiego GLONASS, ma być bezpieczniejszy dzięki niezależności od instytucji wojskowych. Ma składać się z 27 satelitów właściwych i 2 zapasowych (GPS składa się z 31 satelitów). - Zastosowania systemu będą kluczowe dla transportu i zarządzania ruchem - napisał na Tweeterze wiceprezydent Komisji Europejskiej Siim Kallas, który obserwował start Sojuza.
Komisja Europejska zwiększyła w marcu finansowanie projektu na lata 2007-2013 z 3,4 do 5,3 miliarda euro. Tymczasem plan umieszczenia pierwszych 18 satelitów do 2014 roku znów się opóźnił, nie uda się także uruchomienie całego systemu do 2017 roku. Jak poinformował w czwartek polski minister infrastruktury Cezary Grabarczyk, w ciągu najbliższych dwóch lat na orbicie znajdzie się 8 satelitów, a swą pełną zdolność operacyjną system osiągnie w latach 2019-2020. - Uruchomienie systemu Galileo wzmocni i stworzy nowe możliwości dla wykorzystania aplikacji nawigacji satelitarnej praktycznie we wszystkich dziedzinach życia społecznego i gospodarczego - uważa Grabarczyk.
Nad kolejowymi zastosowaniami Galileo pracuje miedzy innymi konsorcjum pod przewodnictwem firmy Thales. Projekt nazywa się Galileo Wagon Tracking system (GaWaLoc) i jest finansowany głównie przez Austrię i rząd niemieckiej Bawarii. Informacje z GaWaLoc mają być przesyłane jako jeden blok informacji z całego pociągu, przesyłając obok danych o pozycji informacje o nietypowym zachowaniu i stanie poszczególnych wagonów.
System Galileo oferować będzie dla odbiorców kilka wyspecjalizowanych usług. Są to:
- Usługa ogólnie dostępna (Open Service) - bezpłatny, powszechnie dostępny pomiar czasu i pozycji o większej dokładności niż obecnie oferowana przez system GPS,
- Usługa bezpieczeństwa życia (Safety of Life Service) - bezpłatny pomiar czasu i pozycji z gwarancją jakości i dokładności sygnału (oferujący takie same parametry jak OS), wymagający używania odbiorników posiadających odpowiedni certyfikat (głównie do zastosowań w transporcie),
- Usługi komercyjne (Commercial Service) - płatne pomiary o zwiększonej precyzji (dzięki dwóm dodatkowym kodowanym sygnałom) i z gwarancją jakości sygnału,
- Usługi publicznie regulowane (Public Regulated Service) - dokładne pomiary oparte o kodowane sygnały, oddzielone od innych w celu zagwarantowania jakości i ciągłości usług, kontrolowane i wykorzystywane przez organy administracji państwowej,
- Usługa poszukiwania i ratowania (Search and Rescue Service) - sygnał umożliwiający precyzyjną lokalizację zagrożenia i komunikację zwrotną pomiędzy wysyłającym a operatorem usługi.