- Jeżeli warunki dotyczące doświadczenia to umożliwią, wystartujemy w przetargu na dostawę wagonów piętrowych dla PKP Intercity - deklaruje w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Karol Żarnowski, szef marketingu w Pesie Bydgoszcz.
- Jeżeli warunki dotyczące doświadczenia to umożliwią, wystartujemy w przetargu na dostawę wagonów piętrowych dla PKP Intercity - deklaruje w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Karol Żarnowski, szef marketingu w Pesie Bydgoszcz.
Przed tygodniem PKP Intercity ogłosiło przetarg na dostawę 30 wagonów piętrowych do obsługi połączenia Warszawa - Łódź. Zainteresowanie udziałem w przetargu zgłaszali już od dawna producenci zagraniczni - Bombardier i Skoda. W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" przedstawiciele bydgoskiej Pesy zapowiedzieli, że również chcą wziąć udział w tym przetargu.
- Modernizowaliśmy już wagony piętrowe Bdhpumn. To, w połączeniu z olbrzymim doświadczeniem w produkcji elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych pozwoli nam na wyprodukowanie wagonów piętrowych. - powiedział Karol Żarnowski, szef marketingu rynku napraw i modernizacji taboru pasażerskiego.
- Należy pamiętać, że na rynku nie ma stricte polskich producentów wagonów piętrowych. Wagony produkowane w fabryce Cegielskiego były jednopoziomowe, a wszystkie jeżdżące w naszym kraju wagony piętrowe są produkcji niemieckiej. Uważamy, że dopuszczenie w przetargu polskich firm byłoby bardzo korzystne dla zamawiającego - powiedział Żarnowski. Wiadomo tutaj, że chodzi przede wszystkim o kryterium doświadczenia. Dlatego Pesa nie wyklucza też udziału w konsorcjum przy dostawie wagonów.
Wagony piętrowe miałyby być dla Pesy uzupełnieniem oferty nowego taboru pasażerskiego, na którą składają się elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne, tramwaje i - wkrótce - lokomotywy. - Ze względu na duże potoki pasażerskie na świecie coraz częściej zamawia się składy piętrowe - zauważył Jan Podhorecki, zajmujący się w Pesie rynkami zachodnimi.
- Mówi się, że dostawa wagonów dla Intercity powinna się zakończyć w 2014 roku. Nie ma żadnych powodów, dla których mielibyśmy się nie wyrobić w tym terminie. Trzeba pamiętać, że produkcja zespołów trakcyjnych jest dużo bardziej skomplikowana niż produkcja wagonów - uważa Żarnowski. Pesa nie wyklucza także startowania w drugim przetargu na dostawę wagonów piętrowych, które chcą ogłosić Koleje Mazowieckie.