PCC Intermodal SA złożył prospekt emisyjny do Komisji Nadzoru Finansowego. Władze spółki liczą, że pojawi się ona na giełdzie jeszcze przed końcem tego roku.
- PCC Intermodal będzie pierwszą i dzięki temu jedyną spółką z branży logistyki intermodalnej notowaną na rynku podstawowym GPW w Warszawie. Z Giełdy Papierów Wartościowych chcielibyśmy pozyskać kilkadziesiąt milionów złotych. Środki zamierzamy przeznaczyć na częściowe sfinansowanie budowy nowoczesnego terminalu przeładunkowego w Kutnie. Do końca 2012 r. chcielibyśmy wybudować co najmniej pięć terminali intermodalnych: w Kutnie, Sosnowcu, Poznaniu, Wrocławiu i Tczewie – tłumaczy Dariusz Stefański prezes spółki PCC Intermodal.
Oferta spółki PCC Intermodal SA obejmuje regularne przewozy kolejowe pomiędzy portami morskimi w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Hamburgu, Bremerhaven i Rotterdamie a terminalami lądowymi oraz skoordynowane z nimi przewozy samochodowe z lądowych terminali przeładunkowych w Sławkowie, Gliwicach, Brzegu Dolnym, Krzewiu i Frankfurcie nad Odrą. Pociągi kursują regularnie w sieci połączeń krajowych i międzynarodowych, zgodnie z harmonogramem przejazdu.
- PCC Intermodal to stosunkowo młoda, bardzo dynamicznie rozwijająca się firma działająca na rynku przewozów intermodalnych, które w Polsce w porównaniu do wskaźników uzyskiwanych w tym zakresie przez kraje Europy Zachodniej pozwalają twierdzić, iż mamy do czynienia z bardzo dużym potencjałem wzrostu - twierdzi prezes Stefański. Udział przewozów intermodalnych w przewozach kolejowych w Polsce kształtuje się na poziomie kilku procent, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to ponad 18 proc.
Strategia spółki zakłada budowę połączonych w sieć nowoczesnych terminali przeładunkowych w głównych ekonomicznych regionach Polski. W Polsce liczba terminali na 1000 km linii trakcyjnej wynosi 0,5, tymczasem w krajach Europy Zachodniej ten sam współczynnik przekracza 2. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2008 roku PCC Intermodal przewiozła więcej kontenerów niż w całym roku 2007. Ilości przewozowe rosną z miesiąca na miesiąc. W czerwcu i lipcu Spółka uruchomiła nowe połączenia międzynarodowe do Hamburga, Bremerhaven oraz Rotterdamu, a obecnie planowane jest również połączenie do portów Adriatyku.
- PCC Intermodal S.A. będzie pierwszą spółką z grupy PCC wprowadzaną na giełdę. W szczególności zależy nam na zwiększeniu rozpoznawalności firmy, oraz jej transparentności. Ważnym czynnikiem jest także zapewnienie firmie dostępu do nowych możliwości finansowania oraz zaprezentowanie marki PCC jako prężnie i dynamicznie rozwijającej się Grupy, co dobrze widać poprzez pryzmat osiągnięć PCC Intermodal – tłumaczy prezes Stefański.
PCC Intermodal należy do holdingu PCC S.E. – międzynarodowej grupy kapitałowej o obrotach osiągających prawie 1 mld euro rocznie. W skład grupy wchodzą spółki z branży chemicznej, energetycznej i logistycznej m.in. zakłady chemiczne PCC Rokita SA, holding logistyczny PCC Rail SA czy PCC Port Szczecin Sp. z o.o. Średnioroczny wzrost skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży grupy w ciągu ostatnich pięciu lat przekroczył 20 proc.
Przychody netto PCC Intermodal za pierwszą połowę roku 2008 zamknęły się na poziomie prawie 24,9 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu do pierwszej połowy roku 2007 o 133 proc. kiedy przychody netto wyniosły ok. 10,7 mln zł. Zysk netto za pierwszą połowę 2008 r. zamknął się stratą w wysokości 3,57 mln zł. Ma to związek z wczesnym etapem rozwoju spółki i z dynamiczną ekspansją rynkową, która generuje wysokie koszty uruchomienia kolejnych, nowych połączeń.
Obecnymi głównymi akcjonariuszami spółki są: PCC SE który ma 78,94 proc. udziałów, oraz PCC Rail (17,78 proc.). Pozostałe 3,28 proc. należy do zarządu oraz dwóch członków rady nadzorczej spółki. Oferującym akcje PCC Intermodal jest Dom Maklerski Penetrator S.A.
Prospekt emisyjny spółki PCC Intermodal S.A. został złożony do Komisji Nadzoru Finansowego w dniu wczorajszym, we wtorek 30 września.