W lipcu tego roku grupa przewoźników kolejowych, zarówno pasażerskich jak i towarowych, wystosowała list do PKP PLK w którym wnioskowała o zniesienie 20-procentowej zwyżki ceny dostępu do torów w ramach Indywidualnego Rozkładu Jazdy. Przyszedł czas na odpowiedź w tej sprawie. List Tadeusza Augustowskiego do przewoźników zamieszczamy poniżej:
Szanowni Państwo, Sygnatariusze Listu Otwartego
Bardzo ważny dla środowisk kolejowych list otwarty, traktuję jako sygnał świadczący o potrzebie dokonywania dalszych zmian w udostępnianiu infrastruktury kolejowej na rozwijającym się w Polsce rynku przewozów kolejowych. O skali postępu w procesie udostępniania infrastruktury kolejowej świadczy ciągle wzrastająca liczba naszych klientów. Obecnie udostępniamy linie kolejowe 38 przewoźnikom kolejowym.
Począwszy od 2002 roku, rozpoczęcia udostępniania infrastruktury kolejowej przewoźnikom spoza PKP, wprowadzane są zmiany w zasadach udostępniania i zawsze ich celem jest dostosowywanie się do potrzeb i oczekiwań rynku. Muszą one jednak uwzględniać obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, nasz potencjał i możliwości.Z dużą uwagą zapoznałem się z Państwa argumentami przemawiającymi za zniesieniem zwyżki 20%. Poprosiłem również swoich współpracowników o przeprowadzenie wnikliwej analizy problemu, w tym zidentyfikowanie innych czynników, nie wymienionych przez Sygnatariuszy Listu Otwartego, które związane są z podjęciem decyzji o likwidacji zwyżki stosowanej od 2002 r.
Stosowana przez nas zwyżka w opłacie jest elementem obowiązującego systemu udostępniania infrastruktury kolejowej i jej likwidacja powinna być połączona z innymi zmianami stwarzającymi warunki dla niezakłóconego procesu przyjmowania wniosków na Indywidualny Rozkład Jazdy w przypadku znacznego zwiększenia ich liczby. Ta ważna decyzja musi również uwzględniać to, że byłaby podejmowana dla okresu (rozkład jazdy 2005/2006 i następne), w którym będzie obowiązywał zupełnie nowy system opłat.
W wyniku przeprowadzonych analiz jesteśmy gotowi wprowadzić proponowane przez Państwo rozwiązanie dla przejazdów pociągów pasażerskich. W najbliższym czasie zrezygnujemy z 20% zwyżki opłaty dla tych pociągów. Nie możemy tego samego zrobić w stosunku do pociągów towarowych. Naszym zdaniem wymagałoby to jednoczesnego wprowadzenia innych zmian w zasadach udostępniania infrastruktury kolejowej. Liczymy na Państwa udział w wypracowaniu takich zmian, które pozwolą na obniżenie ceny przejazdu przy respektowaniu ograniczeń istniejących po stronie zarządcy.Głównym ograniczeniem jest ciągły brak wsparcia zarządcy ze strony budżetu Państwa poprzez dofinansowanie działalności operacyjnej, co powoduje przeniesienie kosztów udostępniania praktycznie w całości na przewoźników. Aby poprawić ten stan, musimy działać wspólnie - liczę na Państwa wsparcie.
Przyjmując Państwa argumenty jako podstawę do dalszej dyskusji, zapraszam Państwa, Sygnatariuszy Listu Otwartego na spotkanie, którego celem będzie wspólne wypracowanie zakresu zmian możliwych do przeprowadzenia w obecnych uwarunkowaniach prawnych oraz tych, które wymagają nowelizacji przepisów. Zapraszam również Pana Ministra Infrastruktury oraz Pana Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Sądzę także, że powinny być wzięte pod uwagę opinie innych ekspertów z zakresu transportu kolejowego.
Szczegóły związane ze spotkaniem ustalę z Panem Rafałem Milczarskim działającym w imieniu Sygnatariuszy Listu Otwartego.
Prezes Zarządu
Tadeusz Augustowski
Array
Array