Pod koniec przyszłego roku ruszy budowa centrum logistycznego PKP Cargo w Ostaszewie pod Toruniem.
W strefie ekonomicznej ulokowało się już dziesięć japońskicn firm branży elektronicznej, m.in. Sharp i Orion. Teraz obok dużych fabryk na działce o powierzchni prawie 9 hektarów swój terminal zamierza ulokować spółka PKP Cargo. Będzie to pierwszy taki terminal w województwie. Na razie finalizowany jest zakup gruntów od Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Sopocie, która zarządza podstrefą w Ostaszewie.
Otwarcie za dwa lata
Najpierw spółka musi zlecić przygotowanie dokumentacji projektowej, a później wyłonić generalnego wykonawcę, inwestycji - Zakładamy, że budowa terminala ruszy pod koniec 2009 roku, a otwarty zostanie pod koniec 2010 lub na początku 2011 roku - wyjaśnia Henryk Zielaskiewicz, naczelnik wydziału Centrów Logistycznych i Terminali Kontenerowych PKP Cargo. - Terminal będzie świadczył kompleksowe usługi polegające na przeładunku, składowaniu oraz odwożeniu i dowożeniu transportem drogowym wielkich kontenerów, nadwozi wymiennych, a także naczep siodłowych.
Celnicy w Ostaszewie
Przedstawiciele spółki wierzą, że terminal zostanie uznany za punkt odpraw celnych. Ma być bowiem przystosowany także do obsługi materiałów niebezpiecznych oraz izotermicznych. Z pierwszych szacunków wynika, że budowa centrum logistycznego w Ostaszewie może pochłonąć 40-50 mln zł.
Terminal transportu kombinowanego składać się będzie z dwóch frontów ładunkowych placu manewrowego, placów składowych intermodalnych jednostek transportowych, magazynu celnego oraz budynku administracyjno-socjalnego.
Jak szacują przedstawiciele spółki, przy obsłudze terminala pracę powinno znaleźć około 25 osób.
W ramach przedsięwzięcia zbudowano zostaną tory przyjazdowo-manewrowe. ładunkowe oraz plac składowo-manewrowy z niezbędną infrastrukturą. Oprócz lego trzeba też stworzyć sieć dróg dojazdowych. Kolejne etapy rozbudowy terminala uzależnione są od potrzeb. Rozważana jest budowa magazynu oraz toru ładunkowego do jego obsługi, a także placu manewrowego dla samochodów. Jeśli terminal będzie cieszył się dużym zainteresowaniem, wtedy utwardzony zostanie drugi plac składowo- manewrowy oraz dobudowany zostanie tor ładunkowy.
Myślą o strefie i nie tylko
- Terminal będzie ogólnodostępny, z jego usług skorzystać będą mogli wszyscy klienci zajmujący się transportem kontenerów, naczep czy nadwozi - tłumaczy naczelnik Zielaskiewicz. - Ze względu na lokalizację terminala w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, przewidujemy, że głównymi naszymi klientami będą funkcjonujące na jej terenie japońskie firmy.