Remont tunelu pod dworcem przebiega z przeszkodami - pasażerowie będą mogli skorzystać z przejścia podziemnego dopiero pod koniec marca albo na początku kwietnia.
Przeszkodą w doprowadzeniu do porządku zdewastowanego przejścia podziemnego były na początku pieniądze - dlatego wbrew zapowiedziom remontu nie przeprowadzono w 2005 roku. Nie udało się go sfinalizować także w kolejnym, choć pieniądze tym razem były. - Mieliśmy za to poważne problemy z materiałami na wykładziny ścian - wyjaśnia Helmut Klabis, zastępca dyrektora częstochowskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.
Podczas budowy w połowie lat 90. częstochowskiego dworca tunel wyłożono włoskim kamieniem. Niestety, projektant nie przewidział, że po Częstochowie grasuje - jak to ujął architekt Ryszard Frankowicz - banda karateków. Płyty umocowano na stelażach, tzn. że za nimi znajdowała się pusta przestrzeń. Silne uderzenie nogą czy nawet głową (zarejestrowano takie przypadki) kończyło się pęknięciem kamienia. W ten sposób zniszczono większość wykładzin.
Dlatego zdecydowano się na trwalsze mocowanie oraz "przeciwpancerny" (a przy tym tańszy) materiał: betonowe płyty. Ale barwione na beżowo, by nie odbiegały zbytnio wyglądem od włoskiego kamienia.
- Próbki pokazane przez wykonawcę były bardzo ładne, ale gdy zaczęto masową produkcję, okazało się, że są bardzo brzydkie. Zdecydowaliśmy, że zmieniamy projekt - mówi Klabis.
Tunel będzie więc wyłożony szarymi betonowymi płytami, ale przedzielonymi pasami kamienia włoskiego z odzysku. To wszystko było przyczyną długich przestojów.
Teraz, zdaniem Klabisa, 80 proc. prac jest wykonanych. Finału spodziewa się z końcem pierwszego kwartału, ewentualnie na początku kwietnia.
PLK zapowiadają też lepsze oświetlenie peronów. Niektóre z nich toną dziś w ciemnościach: na peronie I (tu przystaje większość pociągów do Warszawy) pali się co setna świetlówka. Część rurek będzie w najbliższym czasie wymienione, ale nie ma co liczyć na taką jasność, jak zaraz po wybudowaniu dworca. Okazuje się, że część opraw jest zepsuta.
Kolej liczy, że wyremontowany tunel nie padnie tak szybko ofiarą chuliganów. W ubiegłym roku na całym dworcu zamontowano kamery.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.