Dworzec, który okrył się złą sławą, w mniemaniu PKP nie jest złą inwestycją. Przy okazji dyskusji nad połączeniem galerii handlowej z budynkiem dworca głównego w Olsztynie jedna strona straszyła przykładem Poznania, a druga podawała go za przykład dobrych rozwiązań. – Pasażerowie są z niego zadowoleni. Musimy szukać funkcji, które będą utrzymywać obiekt – mówi Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA.
Olsztyn chce dołączyć do grona miast, w których dotychczasowy dworzec jest zastępowany centrum handlowym z funkcjami dworcowymi. – Oczywiście budujemy dworce z własnych środków, budżetu państwa czy pieniędzy unijnych, gdzie musi być również odpowiedni wkład własny. Budżet nie jest jednak z gumy – wszystkich dworców z pieniędzy budżetu państwa czy unijnych nie wyremontujemy, ani nie wybudujemy. Dlatego szukamy różnych alternatyw, żeby można było sfinalizować nowoczesny dworzec, tak, aby korzystający z niego pasażerowie byli zadowoleni – tłumaczy rolę PKP w inwestycjach dworcowych Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA.
Pasażerowie często narzekają na łączenie dworców z galeriami handlowymi. Nie dość, że inwestor robi wszystko, by ciągi komunikacyjne tak rozplanować, by jak najwięcej pasażerów skusiło się odwiedzić galerię, to jeszcze funkcje dworcowe często są gdzieś „ukryte” przed podróżnymi. Przykładem może być krytykowany Poznań, gdzie zwłaszcza niedoświadczeni podróżni mają problemy z odnalezieniem się. PKP jednak bronią tamtego dworca. – To nie jest tak, że to mieszkańcy uznali go za mało funkcjonalny. Mamy badania, które zrobiliśmy na każdym z dworców premium i wyszło, że korzystający z dworca w Poznaniu są zadowoleni – twierdzi Tomaszewski. – Mało tego, urzędnicy miasta także są zadowoleni z tego dworca – dodaje.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.