W nocy z 9 na 10 grudnia br. północnym torem na moście nad Odrą przez polsko-niemiecką granicę przejedzie ostatni pociąg. Pociągi wrócą tu dopiero w 2008 roku. Zbudowany w 1870 roku most z naturalnych przyczyn nie nadaje się do dalszej eksploatacji i musi zostać odbudowany.
Z polsko-niemieckich porozumień rządowych wynika, że z 13 mostów kolejowych na granicy obu państw Polska ponosi pełną odpowiedzialność za utrzymanie 7 z nich, Niemcy - 6.
Most na E20 znajduje się pod opieką DB Netz, która poniesie całość kosztów organizacyjnych i budowlanych.
Przebieg prac budowlanych oraz nowa umowa o utrzymaniu polsko-niemieckich kolejowych przejść granicznych będą tematami międzyrządowego spotkania w Berlinie w dniach 12-13 grudnia 2005. Już dziś jednak wiadomo, że strona niemiecka wybrała taki wariant przebudowy, w którym całość mostu zostanie na czas prac zamknięta, a pociągi międzynarodowe zostaną poprowadzone innymi liniami.
Prace nad całkowitą przebudową mostu mają odbyć się w ciągu 3 miesięcy 2008 roku.
W tym czasie dla pociągów lokalnych, które przez to nie zmieszczą się na torach zostanie po stronie niemieckiej zorganizowana komunikacja zastępcza. Pociągi dalekobieżne na trasie Warszawa-Berlin będą poprowadzone przez przejście graniczne w Kostrzynie nad Odrą, przez co do Berlina przyjeżdżać będą z godzinnym opóźnieniem. Pociągi towarowe będą przekraczać granicę w przejściach Zasieki - Forst, Kostrzyn - Kitz, Gubin - Guben.
Dodatkowo po stronie niemieckiej przez kilka weekendów trwać będą prace modernizacyjne na odcinku od granicy z Polską do Berlina. W tym czasie również znajdą zastosowanie wymienione zmiany w rozkładzie.
Po zamknięciu północnego toru dopuszczalna prędkość na drugim torze dla wszystkich pociągów będzie wynosić 50 km/h.
Obecnie E20 przez most we Frankfurcie przejeżdża dziennie 8 par pociągów PKP Intercity, 3 pary PKP Przewozy Regionalne, 2 pociągi lokalne Rzepin - Frankfurt nad Odrą oraz 15 par pociągów PKP Cargo. PKP PLK planuje zarezerwować 20% przepustowości dla innych operatorów, którzy od 2007 roku mogą pojawić się na tym szlaku.
Nowy most będzie konstrukcją nowoczesną. Przęsło nurtowe zostanie wydłużone do 100 m. Dziś ma ono 80 m.
Linia E20 będąca częścią II paneuropejskiego korytarza transportowego stanowi niezwykle ważny odcinek polskiej sieci kolejowej. Rosnące zainteresowanie tranzytowymi przewozami kolejowymi z Dalekiego Wschodu przez Magistralę Transsyberyjską do Europy Zachodniej czynią przebudowywany most niezwykle istotnym obiektem na tym szlaku.
Dopiero po akceptacji konkretnego projektu przebudowy przez DB Netz poznamy koszty inwestycji.