Być może już niedługo przewoźników kolejowych w naszym kraju czekają spore wydatki. Chodzi o wymianę kół obręczowanych na monoblokowe w zestawach kołowych wagonów i lokomotyw. W przypadku wprowadzenia takiej konieczności, w ciągu kilku lat przedsięwzięcie takie trzeba będzie zrealizować w odniesieniu do kilkudziesięciu tysięcy pojazdów kolejowych. Koszty? Nawet kilkaset milionów euro.
Międzynarodowy Związek Kolei (UIC) planuje wprowadzenie zakazu stosowania w wagonach zestawów obręczowanych. Po raz pierwszy informacja w tym zakresie została zawarta w pkt. 7 Protokołu z posiedzenia Grupy Roboczej UIC - SET3, które odbyło się w styczniu 2009 r. W dokumencie tym zapisano, że od 2016 roku planuje się wprowadzenie zakazu stosowania w wagonach towarowych zestawów kołowych obręczowanych. Na kolejnych posiedzeniach Grupy SET3 korygowano terminy zakazu stosowania kół obręczowanych. Planowany termin wdrożenia zakazu napraw (wymiany obręczy) zestawów kołowych obręczowanych ustalono na 1 lipca 2011 r. Natomiast planowany termin zakończenia eksploatacji zestawów kołowych obręczowanych - na 31 grudnia 2016 r. Obecnie trwają dyskusje odnośnie wydłużenia okresu przejściowego.
O możliwej konieczności wymiany kół obręczowanych na monobloki myślą już najwięksi towarowi przewoźnicy kolejowi w Polsce. - W przyszłym roku nadchodzi inna ważna sprawa – powiedział pod koniec 2010 r., podczas zorganizowanej przez „Rynek Kolejowy” debaty Hans-Georg Werner, prezes DB Schenker Rail Polska. - Nie wiemy, jaka będzie decyzja UIC w sprawie obręczowanych zestawów kołowych. Jeśli uznają, że trzeba je wymienić, wszyscy przewoźnicy w Polsce będą mieli duże kłopoty – zaznaczył prezes Werner w trakcie wspomnianego spotkania. - To nie tylko będzie kosztowało dużo pieniędzy, ale także pojawi się problem ze zdolnością przewozową. Zostanie zapewne wprowadzona faza przejściowa, ale działając w Niemczech widzimy, jaka jest to skomplikowana sprawa, żeby wymienić taki zestaw. Szczególnie po wypadku w Viareggio, ta sprawa stała się bardzo drażliwa – podkreślił szef DB Schenker Rail Polska. - Dla mnie kwestia kół obręczowanych to pytanie numer 1 na przyszły rok – stwierdził pod koniec 2010 r. prezes Werner.
Koszty, koszty…
Według Wojciecha Balczuna, prezesa PKP Cargo, który również brał udział w debacie RK, spodziewana konieczność wymiany oznacza spore wydatki dla przewoźników. – Wstępne przymiarki mówią nawet o kilkuset milionach złotych – stwierdził prezes największego polskiego przewoźnika towarowego. Mowa tutaj oczywiście o nakładach rozłożonych na kilkanaście lat. Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury, przedstawionych w 2008 r. w odpowiedzi na interpelację poselską przez ówczesnego wiceministra Juliusza Engelhardta, „wymiana kół obręczowych na monoblokowe w ok. 50 tys. wagonów [to] koszt całkowity ok. 0,55 mld euro”.
Więcej na temat kół obręczowanych i monoblokowych w "Rynku Kolejowym" 2/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik