Lokalny portal alarmuje, że w przyszłym roku może nie być pociągów z Jeleniej Góry do Lwówka Śląskiego. Przyczyną jest dramatycznie niska prędkość eksploatacyjna linii kolejowej. PKP PLK nie informuje, kiedy będzie można ją podnieść.
"Żyła 105 lat. Zabiła ją prędkość - Kolej Doliny Bobru 20 km/h” - bije po oczach poster na stronie portalu Lwówecki.info. Jak informuje portal, w Regulaminie Przydzielania Tras Pociągów na rok 2014/2015 jest informacja Zarządcy Infrastruktury kolejowej PKP PLK o obniżeniu i tak niskich parametrów szlakowych między Jelenią Górą a Lwówkiem Śl. z 30 do 20 km/h.
W praktyce oznacza to likwidację przewozów pasażerskich od grudnia 2014 r. ponieważ prowadzenie komunikacji pasażerskiej między Jelenią Górą a Lwówkiem Śląskim przy prędkości 20 km/h straci sens. Odcinek 33 kilometrów szynobus pokonywałby w czasie 1 godziny 40 minut. Wiadomo, że przy takich parametrach prowadzenie pasażerskiej komunikacji kolejowej jest pozbawione logiki – czytamy na portalu.
Można zamawiać trasy
W zdawkowej odpowiedzi przedstawiciela PKP PLK IZ Wałbrzych wynika, że linia nie jest likwidowana i istnieje możliwość zamawiania tras w roku 2015 na tej trasie. Obniżenie parametrów szlakowych wynika zaś ze złego stanu infrastruktury. Na inne pytania dotyczące możliwości uchronienia Kolei Doliny Bobru przed obniżeniem prędkości szlakowej oraz na pytanie dotyczące zabezpieczenia trasy przez PKP PLK przed dalszą degradacją w latach wcześniejszych odpowiedzi nie otrzymaliśmy – pisze gorzko portal.
Zarządca infrastruktury nie był bardziej wylewny w odpowiedzi dla „Rynku Kolejowego”. Rzecznik Maciej Dutkiewicz poinformował jedynie, że „Rewitalizacja linii kolejowej nr 283 na odcinku Jelenia Góra – Lwówek Śląski została wymieniona na liście propozycji przedsięwzięć priorytetowych w zakresie poprawy dostępności kolejowej na Dolnym Śląsku, zaproponowanych przez zarząd województwa dolnośląskiego w lipcu 2013 r. do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020”.
Rodziłoby to jakąś nadzieję na przyszłość, ale rzecznik przyznaje też, że w tej chwili nie jest jeszcze ustalony ostateczny kształt listy projektów do realizacji w ramach RPO województwa. No i nie informuje o żadnych staraniach o poprawę obecnego stanu linii, więc ograniczenie prędkości do 20 km/h można uznać za przesądzone.
Uratowana przed zawieszeniem, ale nie naprawiana
Przed rokiem w ramach „optymalizacji sieci” PKP Polskie Linie Kolejowe chciały wyłączyć z eksploatacji linię 283 pomiędzy Jelenia Górą, Lwówkiem Śląskim i Zebrzydową. Zaprotestował wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego Jerzy Łużniak, oraz posłowie, władze lokalne i miłośnicy kolei. Wywalczyli wykreślenie linii z listy likwidacyjnej PLK, ale jak widać – nie pieniądze na poprawę jej stanu.