Ruszyły testy dynamiczne prototypu pociągu Oaris, które chce produkować hiszpańska firma CAF. Pociągi VHS (very high speed) mają poruszać się z prędkością powyżej 300-350 km/h.
Czteroczłonowy pociąg wyjechal z fabryki producenta w Beasiain w sierpniu tego roku, po czym został skierowany na testy statyczne do Toledo. Teraz ruszyły testy dynamiczne na linii Sewilla-Madryt
Firma CAF sprzedała pociągi hiszpańskiemu operatorowi Renfe, który mógł zastąpić swoje ostatnie zamówienie na 120 klasycznych elektrycznych zespołów trakcyjnych na pociągi Oaris. Aby jednak pociąg uzyskał dopuszczenie do jazdy z prędkością do 320 km/h, pociąg będzie musiał być przetestowany pod kątem prędkości co najmniej 352 km/h. Dopiero wówczas będzie można wydać niezbędne pozwolenia.
Projekt stworzenia pojazdu, zdolnego osiągać prędkość powyżej 300 km/h, jest współfinansowany przez hiszpańskie ministerstwo nauki.
Przy produkcji takich składów, CAF bazował na swoim doświadczeniu w dostawach pociągów o prędkości do 250 km/h dla Hiszpanii i Turcji. Wielosystemowe pociągi Oaris mają występować w wersji cztero-, sześcio- a nawet nawet ośmioczłonowej.