Najnowszy "Rynek Kolejowy" już w sprzedaży! Zapraszamy do prenumeraty i do Salonów Empik. W nowym wydaniu przeczytać można m.in. o inwestycjach kolejowych w portach, nowym terminalu intermodalnym we Franowie, kolei do Balic, testach Pendolino, ofercie Warsu czy o planowanej usłudze Internetu w pociągach PKP IC. W numerze także rozmowa z Januszem Gawrońskim, Damianem Grabowskim, Wiesławem Witkiem i Jakubem Majewskim.
Inwestycje kolejowe w portach nie nadążają
Polskie porty morskie odnotowują rekordowe w swojej historii przeładunki. Tymczasem poważnym problemem jest niska przepustowość linii kolejowych, związanych bezpośrednio z dowozem i wywozem towarów z portów.
Jak rozwiązać problem dostępności portów morskich?
W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy powstało kilka ważnych dokumentów, które wskazują kierunki rozwoju infrastruktury transportowej w Polsce oraz zagrożenia, na jakie należy zwracać uwagę. Biała księga infrastruktury, projekt dokumentu implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu oraz Program Rozwoju Portów Morskich poruszają ważne dla transportu morskiego zagadnienie dostępności portów morskich w Polsce. Próbują one odpowiedzieć na pytanie, jakie są bariery uniemożliwiające poprawę dostępu do portów, oraz precyzują, co należy zrobić, by sytuacja uległa poprawie.
Franowo – między Berlinem a Moskwą
– Jesteśmy liderem przewozów kontenerowych w Polsce i dzięki tej inwestycji umocnimy swoją pozycję – mówił w grudniu Adam Purwin, pełniący obowiązki prezesa PKP Cargo. W podpoznańskim Franowie na przecięciu istotnych tras transportowych powstał nowy terminal intermodalny.
Kolej do Balic: Inwestycja, na którą czekają pasażerowie
Kolej do Balic: Inwestycja, na którą czekają pasażerowie
Do tej pory najszybszym sposobem dotarcia z centrum Krakowa do lotniska w Balicach było połączenie kolejowe obsługiwane przez Przewozy Regionalne. Podróż trwała zaledwie 18 minut. Ale to już przeszłość. Do czasu modernizacji linii kolejowej, po której jeździł skład, pasażerowie będą musieli przesiąść się do autobusów MPK. Na komunikację zastępczą obecnie nie ma co liczyć.
293 km/h na CMK – testy Pendolino (cz. II)
W pierwszej części naszego cyklu obiecaliśmy odnieść się do pytania: czy podczas testów na CMK można było teoretycznie pojechać Pendolino z prędkością 300 km/h? Spełniamy obietnicę. Poza tym zajmiemy się tematem badania współpracy pantografu z siecią przy prędkościach 200-250-290 km/h i opisem parametrów energetycznych oraz prób hamulcowych podczas testów homologacyjnych składu zespołowego Pendolino.
Jajecznica i Mleczko
Niektórzy gustują w śliwkach w boczku, inni w sałatkach lub piadzie, ale i tak najchętniej konsumowane na szynach są jajecznica i schabowy. WARS, który wyżywił w podróży już kilka pokoleń Polaków, zbliża się do wieku emerytalnego. Ale to staruszek, którego rozpiera energia.
Pasażerowie PKP Intercity w sieci
Przedstawiciele spółki PKP Intercity i T-Mobile podpisali umowę na dostawę usługi Internetu oraz rozrywki pokładowej w pociągach przewoźnika. Docelowo Internet będzie dostępny w 300 wagonach. – To nowatorski projekt dla obu spółek, który przyniesie dla pasażerów PKP Intercity nową jakość i komfort – podkreślił prezes PKP Intercity, Marcin Celejewski.