Najnowszy "Rynek Kolejowy" już w sprzedaży! Tematem numeru jest rola transportu szynowego w budowie metropolii. Ponadto w numerze rozmowy z J. Czerniawski, K. Dylem, T. Freislerem, S. Meislem, K. Niemcem, K. Pękałą, O. Wyszomirskim. Nie zabrakło obszernych relacji z Kongresu Transportu Publicznego i Kongresu Infrastruktury Polskiej. Będzie można zapoznać się z prezentacją Białej Księgi Mobilności, dyskusją na temat metra w Krakowie i restrukturyzacją Przewozów Regionalnych. Analizujemy również nowy rozkład jazdy oraz rynek budowlany u progu nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Zapraszamy do prenumeraty i do Salonów Empik.
MIiR chce zmienić sposób finansowania inwestycji i utrzymania infrastruktury
Zastąpienie Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych przez Krajowy Program Kolejowy, podpisanie kontraktu wieloletniego z PKP PLK na utrzymanie infrastruktury oraz integracja systemu biletowego wszystkich przewoźników – takie plany na najbliższe lata przedstawiło w październiku Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Nowe tory szlakowe, potrzebne od zaraz (cz. IV)
Odseparowanie ruchu aglomeracyjnego na trasie do Gliwic, budowa drugiego toru na brakującym, odcinku pomiędzy Katowicami i Rybnikiem, a jednocześnie utworzenie obwodnicy towarowej z prawdziwego, zdarzenia – to najbardziej palące problemy związane ze zbyt małą przepustowością tras kolejowych na terenie konurbacji górnośląskiej.
UTK: Nie możemy przymykać oczu
Zwiększenie aktywności Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) poprzez coraz częstsze i bardziej skrupulatne kontrole sprawiło, że niektóre podmioty zaczęły narzekać na prowadzone przez urząd działania. O zadaniach UTK w zakresie zwiększania bezpieczeństwa na polskiej kolei rozmawiamy z jego prezesem, Krzysztofem Dylem.
Rynek budowlany u progu nowej perspektywy
Polska wkracza w realizację inwestycji w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Unijne miliardy, które popłyną do nas w tych latach, będą prawdopodobnie ostatnią tak dużą pulą, na jaką będziemy mogli liczyć. Zamawiający powinni zadbać o to, by realizowane ,inwestycje przełożyły się na wzrost gospodarczy i rozwój polskich firm budowlanych. O tym, co może temu zagrozić, dyskutowano podczas debaty „Nowa perspektywa budżetowa UE – jaki scenariusz czeka rynek wykonawców i projektantów? ”, która odbyła się w ramach ,II Kongresu Infrastruktury Polskiej w Krakowie.
Niemiec: Musimy wyciągnąć wnioski ze starej perspektywy
Dobiegająca końca unijna perspektywa finansowa pokazała, że realizowanie inwestycji kolejowych ,nie przebiega w sposób idealny. O tym, jakie wnioski powinniśmy z mijających lat wyciągnąć oraz jak do korzystania z nowej infrastruktury kolejowej powinni przygotować się przewoźnicy, rozmawiamy z Krzysztofem Niemcem, wiceprezesem spółki Track Tec.
Linia Berlin – Norymberga: High speed bez podsypki
W jednym z poprzednich numerów „Rynku Kolejowego” pisaliśmy o stosowaniu technologii nawierzchni bezpodsypkowych nie tylko w tunelach, ale również na otwartym terenie nowo budowanej linii kolejowej. Teraz mieliśmy okazję przyjrzeć się realizowanej w ten sposób inwestycji.
Kongres Infrastruktury Polskiej: Co w kolejnej perspektywie unijnej?
Na tegorocznym Kongresie Infrastruktury Polskiej, który odbył się 5 listopada w krakowskim centrum konferencyjnym ICE, podjęto m.in. kwestie infrastruktury komunalnej, budowy metra w stolicy Małopolski, a przede wszystkim – przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej.
Własne zaplecze największym wyzwaniem SKM Warszawa
Warszawska SKM już wrosła w komunikacyjny pejzaż stolicy. – W tej chwili to są cztery linie, 32 pojazdy,, ogromny wzrost liczby przewożonych pasażerów. Pasażerowie nas bardzo dobrze postrzegają. Pod tym ,względem spółka odniosła sukces – mówi Krystyna Pękała, prezes SKM Warszawa. Spółka myśli o nowych, trasach, ale największym wyzwaniem w tej chwili jest modernizacja zaplecza technicznego.
Kongres Transportu ,Publicznego 2014: ,Jak budować metropolie?
W Polsce konieczna jest zmiana sposobu myślenia o transporcie publicznym. Podczas gdy w naszym kraju wciąż postrzegany jest on jako jedynie, sposób przewożenia ludzi z jednego miejsca do drugiego i odpowiadania na „zastany” popyt na usługi przewozowe, na zachodzie Europy traktowany jest jako narzędzie do kształtowania rozwoju miast, aglomeracji i całych regionów. Ma to wymiar nie tylko ekonomiczny, ale także urbanistyczny i społeczny. Tematyka takiego traktowania wspomnianej sfery działalności władz samorządowych i centralnych była przedmiotem rozmów i dyskusji podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego, który został zorganizowany 30 października w Bydgoszczy.
Biała Księga Mobilności
Biała Księga Mobilności powstała dzięki staraniom członków Stowarzyszenia Transportu Publicznego oraz osób przez nie zaproszonych do stworzenia tego opracowania. Celem Stowarzyszenia jest promowanie nowoczesnego, ekologicznego i przyjaznego pasażerom transportu, a powstanie białej księgi ma ukazać decydentom różnego szczebla, jak wiele zmian zachodzi w nawykach transportowych Polaków.
Kijów: Liczymy na pomoc polskich firm w modernizacji komunikacji
Miasto Kijów stoi przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest kompleksowa modernizacja transportu publicznego. – Komunikacja przeżywa teraz okres poradziecki. Konieczne są zmiany, żeby zbliżyć ją do poziomu europejskiego. Liczymy na zainteresowanie ze strony polskich firm – mówi Siergiej Meisel, szef Kyjiwpastrans, odpowiedzialnego za transport naziemny w Kijowie. Przedsiębiorstwo chce m.in. produkować u siebie tramwaje przy udziale firm europejskich.
Trójmiasta nie stać na większą integrację komunikacji
W aglomeracji trójmiejskiej wciąż kuleje integracja komunikacji miejskiej i kolei. – Bardzo bym sobie życzył, żeby po pierwsze znalazły się większe pieniądze na jej dofinansowanie, a po drugie zostały zlikwidowane bariery prawne – mówi Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Niewiele w tym obrazie, z powodu niskiej częstotliwości, zmieni uruchomienie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.