Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-04-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach
Najnowszy „Rynek Kolejowy" już w sprzedaży! Tematem numeru jest infrastruktura kolejowa. Ponadto w numerze rozmowy m.in. z J. Kućminem i L. Pecicanem. Z lektury będzie się również można dowiedzieć, jak uratować Przewozy Regionalne, jakie wyzwania infrastrukturalne czekają Ukrainę, w jaki sposób można zaoferować pasażerom tanie pociągi dużych prędkości. Prezentujemy również pełną analizę rewolucyjnych propozycji PKP Intercity na najbliższe rozkłady jazdy.

Rewolucja w PKP Intercity – założenia do nowego rozkładu
Miesięcznik „Rynek Kolejowy” dotarł do założeń PKP Intercity dotyczących rozkładu jazdy 2015/2016. Przewoźnik zastosował zupełnie nowe podejście do jego tworzenia. Część proponowanych zmian to wręcz rewolucja na torach.

Jak uratować Przewozy Regionalne?
Samo wsparcie finansowe nie wystarczy – spółka musi zreformować się oddolnie. Wiele wskazuje na to, że restrukturyzacja Przewozów Regionalnych w wariancie zaproponowanym przez rząd dojdzie do skutku. Sceptycy rządowego modelu wskazują, że nie daje on gwarancji rozwoju spółki, nie motywuje PR do „nowego otwarcia”.

Aktualizacja WPIK przetasowuje inwestycje
W zaktualizowanym Wieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych jest aż 18 nowych pozycji. Rada Ministrów przyjęła dokument w połowie marca.

Jak się zmieni warszawski węzeł kolejowy?
Kolejarze szykują się do wielkiej inwestycji, jaką jest modernizacja warszawskiego węzła kolejowego. Jej zasadniczym elementem będzie przebudowa linii średnicowej. Według wstępnych scenariuszy pociągi dalekobieżne mogą omijać Warszawę Centralną nawet przez pięć lat, przy zachowaniu ruchu podmiejskiego do centrum.

Inwestycje kolejowe bez pomocy Unii
Z roku na rok coraz większe jest zaangażowanie środków krajowych w inwestycje kolejowe. W tym roku aż miliard złotych pochłoną inwestycje PKP PLK, do których Unia Europejska nie dołoży ani złotówki.

Łódź Fabryczna i Nowe Centrum: Budowa z zakłóceniami
Szybko, choć z opóźnieniem w stosunku do pierwotnie założonych terminów, nabiera kształtu dworzec Łódź Fabryczna wraz z węzłem multimodalnym. Następują przetasowania związane ze środkami unijnymi: rząd powrócił do idei wsparcia nimi budowy dworca, podczas gdy miasto chce przesunąć termin rozliczenia swojej części dotacji. Jednocześnie trwa poszukiwanie nabywców terenów w otaczającej dworzec dzielnicy – Nowym Centrum Łodzi.

Modernizacje, które nie zmieniły niczego
Pieniądze z regionalnych programów operacyjnych były w kończącej się perspektywie unijnej jednym z głównych źródeł finansowania inwestycji kolejowych o znaczeniu regionalnym. Obok przykładów inwestycji, które okazały się pełnym sukcesem, można wymienić także te, które w bardzo małym lub w zgoła żadnym stopniu nie wpłynęły na wzrost mobilności mieszkańców i przyniosły nikłe korzyści lokalnym społecznościom.

Rewitalizacje – sukces nie zawsze jest kompletny
W ostatnich latach zrealizowano w Polsce kilka rewitalizacji linii kolejowych, co pozwoliło na znaczącą poprawę oferty połączeń pasażerskich. Nie jest to jednak reguła, w skali kraju znaleźć można bowiem zarówno przypadki niewykorzystania potencjału zrewitalizowanej trasy, jak również sytuacje, w których sposób przeprowadzenia inwestycji budzi wątpliwości.

PLK vs GDDKiA – nierówne traktowanie podobnych inwestycji
PKP PLK ma do wydania na inwestycje ok. 50 mld zł w latach 2016-2023. Dyskusje na temat realności tego planu, przygotowania zarządcy, opóźnień i innych dylematów toczą się cały czas. Oliwy do ognia dolewa fakt, że GDDKiA znów pod względem przygotowania inwestycji i ogłaszanych przetargów jest z przodu.

Reaktywacja przewozów na linii 301
Niezwykle pozytywne informacje na temat planowanych kolejowych inwestycji napływają z województwa opolskiego. Województwo we współpracy z PLK chce tam zmodernizować trzy linie kolejowe ważne dla rozwoju transportu szynowego w regionie. Chodzi o linię Nysa – Opole (nr 287), Opole – Kluczbork (nr 301 i 293) oraz Nysa – Brzeg (nr 288). Ale to nie wszystko. Pojawiła się też szansa na reaktywację od lat zamkniętej linii 301 na odcinku z Jełowej do Murowa. Wszystko dzięki przedsiębiorcy, który jasno zadeklarował, że bez kolei sobie nie poradzi. Co warto zauważyć, budujący jest stosunek PKP PLK do pomysłu.

Polska Wschodnia wielkim placem budowy?
Przy rozdaniu ogólnokrajowych środków na kolej w ramach perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013 regiony Polski Wschodniej zostały zaniedbane. Nieco lepiej sytuacja wyglądała w przypadku funduszy regionalnych oraz wsparcia z funduszy krajowych, i środków własnych PKP PLK. Jednak w bieżącym okresie finansowania jest praktycznie pewne, że nakłady w tym zakresie będą znacząco większe. Jest szansa, że generalnie stan infrastruktury kolejowej ulegnie wyraźnej poprawie.

Kućmin: Leasing formą szybkiego pozyskania lokomotyw
– Jednym z niewątpliwych atutów leasingu jest stosunkowo krótki czas oczekiwania na zamówioną lokomotywę. Firmy leasingowe oferują pojazdy z istniejących flot lokomotyw, dzięki czemu ich klienci, decydując się na zastosowanie nowej lokomotywy, najczęściej nie muszą oczekiwać na ich  wyprodukowanie – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Janusz Kućmin, Generalny Przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.

Tanie pociągi dużych prędkości
Do końca 2013 r. w Chinach powstało 11 tys. km linii kolejowych dla kolei dużych prędkości, czyli jeżdżących co najmniej 250 km/h. W ciągu nadchodzących 15 lat ta liczba ma się podwoić. To nie tylko najbardziej dziś pod tym względem rozwinięty kraj świata. Chińczycy budują KDP dużo taniej niż Europejczycy i taniej niż chcieliby to robić Polacy.

Ukraina przed wyzwaniami.Lokomotywy mocno zużyte
Znaczna część lokomotyw ukraińskich przekroczyła założony okres eksploatacji. To jedno z szeregu wyzwań, przed którymi stoją Koleje Ukraińskie (UZ). – Własnych wagonów nie będziemy kupować. Najbardziej realna droga to wzięcie taboru w leasing i skorzystanie z usług i wagonów prywatnych operatorów – mówi Rościsław Diomin, dyrektor ds. polityki technicznej UZ, który był gościem Europejskiego Forum Taborowego. Ukrzaliznycia objęły wydarzenie patronatem honorowym.

Pendolino w natarciu. Czy porty lotnicze mają się czego obawiać?
Prezes gdańskiego lotniska Tomasz Kloskowski przyznał niedawno, że Pendolino, kursujące kilka razy dziennie między Trójmiastem a Warszawą, sprawiło, że część pasażerów przesiadła się z samolotów do pociągów. Polskie porty lotnicze i przewoźnicy mają się czego obawiać?

Pociągiem Pesy po torach Toskanii
Dokładnie 20 marca pierwszy pociąg ATR220 w barwach narodowego włoskiego przewoźnika Trenitalia rozpoczął kursowanie z pasażerami na lokalnych, niezelektryfikowanych liniach kolejowych w Toskanii. Wkrótce kolejne 39 zamówionych przez Włochów pociągów zostanie rozdysponowane na następne linie. Z tej okazji udało nam się porozmawiać z Liviu Pecicanem, dyrektorem sprzedaży pociągów Pesa na rynkach zachodnich.

Warszawskie metamorfozy dworcowe
W kolejnych latach PKP SA zamierza zrealizować szereg projektów związanych z warszawskimi dworcami. Prace muszą być skoordynowane z przebudową warszawskiego węzła kolejowego.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5