Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-05-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Nowy Rynek Kolejowy już w Empikach
Najnowszy, czerwcowy numer miesięcznika „Rynek Kolejowy" jest już w sprzedaży! Tematem numeru są nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Ponadto w numerze rozmowa z prezesem PKP Intercity Jackiem Leonkiewiczem, a także Henrykiem Grucą, Grzegorzem Langem i Przemysławem Schmidtem. Prezentujemy również problemy producentów automatyki kolejowej, podejmujemy temat integracji transportu w małych miastach, piszemy o skutkach wprowadzenia na tory pociągów Pendolino. Zwracamy też uwagę na problemy osób niepełnosprawnych w polskich pociągach.

Jacek Leonkiewicz: Mój cel to walka o pasażera ekonomicznego

– Teraz, gdy mamy już za sobą udany start Pendolino, skupimy się na rozwoju segmentu ekonomicznego. To jest nasza podstawowa działalność i właśnie tu jest nasz pasażer. Taki mam cel – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Jacek Leonkiewicz, od stycznia prezes PKP Intercity.

Zmienia się dynamika przewozów pasażerskich

Dane dotyczące najważniejszych wskaźników rynku – liczby przewiezionych pasażerów oraz wykonanej pracy przewozowej – wskazują, że I kwartał bieżącego roku był bardzo podobny do analogicznego okresu ubiegłego roku. Liczba przewiezionych osób spadła o niecałe 300 tys., czyli 0,4%, a praca przewozowa wzrosła o 8 mln pasażerokilometrów, czyli o 0,2%.

Henryk Gruca: Stawki dostępu powinny być stabilne

– Inflacja utrzymuje się na bardzo niskim poziomie. Dlatego stawki za dostęp do infrastruktury PKP PLK powinny zostać ustalone na okres trzech-pięciu lat – uważa Henryk Gruca, prezes Lotos Kolej.

Spadają przewozy towarów

W pierwszym kwartale 2015 r. operatorzy towarowi na kolei przewieźli 50,4 mln ton towarów. W analogicznym okresie ubiegłego roku liczba ta wyniosła 53,6 mln ton, co oznacza spadek o 5,9%. Jednocześnie wykonana praca przewozowa pozostała prawie bez zmian i wyniosła 11,3 mln tonokilometrów, w stosunku do 11,4 mln w I kwartale ubiegłego roku (spadek o 0,9%), co oznacza wzrost średniej odległości przewozu.

Dynamiczna informacja PKP PLK

Obecnie informacja pasażerska obejmuje tylko 1223 z 2454 stacji i przystanków PKP PLK. Systemy były instalowane przy okazji różnych modernizacji i projektów, a w większości nie stanowią nawet własności PKP PLK. Zarządca infrastruktury przyznaje wprost, że informacja pasażerska jest niskiej jakości.

10 lat dynamicznej informacji pasażerskiej w miastach

Dziesięć lat temu pierwsze polskie miasto wdrożyło elektroniczny system informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej. Coś, co było kiedyś nowinką, teraz staje się standardem i nieodłącznym elementem wszystkich inwestycji komunikacyjnych, realizowanych z funduszy europejskich. To spore ułatwienie dla pasażera, o ile taki system funkcjonuje dobrze – niestety, niekoniecznie dobry przykład płynie od największych.

Branża automatyki kolejowej ma swoje problemy

Skala prac prowadzonych na infrastrukturze PKP PLK jest bez dwóch zdań imponująca. Oprócz modernizacji i remontów linii, w kraju powstają też nowe odcinki linii kolejowych, takie jak Pomorska Kolej Metropolitalna. Przy tej ilości prac pojawiają się uzasadnione pytania o stosowane systemy zabezpieczenia ruchu kolejowego.

Biletomaty zdobyły miasta, czas na kolej

– O ile na rynku miejskim zdobyliśmy już bardzo dobrą pozycję i jesteśmy znakomicie rozpoznawalni, to wśród klientów z branży kolejowej mamy jeszcze sporo do zrobienia – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” prezes Mera Systemy, Grzegorz Lange. Jego firma to na polskim rynku czołowy producent biletomatów i urządzeń kasowych.

Śląska Karta Usług Publicznych ruszy po wakacjach

Opóźniony projekt Śląskiej Karty Usług Publicznych realizowany przez Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego ma szansę na długo oczekiwaną finalizację. We wrześniu ma ruszyć system umożliwiający przede wszystkim operowanie płatnościami za usługi publiczne, czyli transport, kulturę czy rozrywkę.

Po co bilet? Londyn płaci kartą paypass

Londyn kilka lat temu zrewolucjonizował system opłat w komunikacji miejskiej. Wprowadził kartę Oyster, która sama pobierała odpowiednią kwotę za przejazd. Teraz miasto testuje też opcję bez biletów, zachęcając do korzystania z dotykowych kart płatniczych – opłaty są pobierane bezpośrednio z plastiku, tak jak w każdym zwyczajnym sklepie.

OV-chipkaart– jedna karta w całym kraju

Ofensywa kart elektronicznych trwa w transporcie publicznym w najlepsze. Kolejnym polskim miastem, które będzie zastępować bilety papierowe kawałkiem plastiku z zainstalowanym czipem, jest Szczecin. W tej sytuacji pojawia się pytanie o możliwość stosowania jednej karty do rozliczeń przejazdów nie tylko na poziomie przejazdów komunikacją miejską, ale i koleją w całym kraju. Jedynym europejskim krajem, którego rząd wziął na siebie ciężar unifikacji płatność za korzystanie z transportu, jest Holandia. Opłacało się.

Litwa przechodzi na prąd

Do 2020 r. większa część litewskich linii kolejowych zostanie zelektryfikowana. Do nowych warunków musi zostać dostosowany tabor kolejowy i to największe wyzwanie stojące przed Kolejami Litewskimi. Ale mają w tym duże doświadczenie, bo w ciągu ostatniej dekady zmodernizowały większość lokomotyw.

Integracja transportu: Nie zapominajmy o małych miastach

Rokrocznie zwiększa się rola transportu kolejowego w obsłudze największych polskich miast. Środkiem do tego celu jest integracja rozkładów jazdy kolei z komunikacją miejską oraz wspólne rozwiązania taryfowe. O ile takie projekty coraz intensywniej rozwijane są w największych miastach, o tyle najczęściej znacznie gorzej prezentuje się sytuacja w małych miastach.

O wyłączeniach z eksploatacji dróg żelaznych

Bodajże najszerzej komentowanym wydarzeniem w 2013 r. było czasowe wyłączenie z eksploatacji odcinków linii kolejowych. Decyzja, która miała przynieść PKP Polskie Linie Kolejowe SA wymierne oszczędności finansowe, wywołała rzadko spotykaną w przypadku transportu kolejowego „burzę medialną”. Przyniosła ona skutek w postaci ograniczenia dużo szerszych zamierzeń.

Pendolino motywuje konkurencję

„Efekt Pendolino” wywołał reperkusje najlepsze z możliwych dla podróżnych – aktywizację konkurencji. A na tym zawsze korzystają podróżni. Jednocześnie namiastkę optymizmu daje informacja, że PKP IC wreszcie notuje – minimalny, ale zawsze – wzrost liczby pasażerów.

Pendolino także dla rowerów

Pociągi kategorii EIP wrosły już na dobre w świat polskiej kolei. Regularne połączenia pomiędzy Warszawą a Gdańskiem, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem zyskują coraz większą popularność wśród podróżnych. Nie wszyscy jednak wiedzą, że w pociągach ED250 można także przewozić rowery. Dlatego przed wakacjami warto sprawdzić, jakie warunki przewozu jednośladów oferowane są w składach Pendolino.

Nowy dworzec Hauptbahnhof chlubą Wiednia

Od kilku miesięcy pasażerowie mogą korzystać z nowego, centralnego i przelotowego dworca kolejowego w Wiedniu. – Wcześniej to nie był dobry adres w mieście – mówi Hans-Christian Heintschel, rzecznik projektu. Aby zachęcić podróżnych do korzystania z poziomów komercyjnych wykorzystano... naturalny przepływ wiatru. Inwestycja wykracza jednak poza sferę obsługi pasażerów – wielki projekt obejmuje zagospodarowanie obszaru 109 hektarów

Niepełnosprawność na kolei: Jest dużo do zrobienia

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy dworców wyrażają chęć stworzenia jasnych i klarownych wytycznych, by realizować zadania związane z obsługą osób z niepełnosprawnością. Przewoźnicy chętnie korzystają z pomocy organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnością przy tworzeniu procedur oraz rozwiązań dotyczących ich obsługi. Mimo to wciąż wiele kolejowych inwestycji realizuje się, powielając bariery, zamiast je niwelować – wynika z „Białej księgi. Niepełnosprawni a transport kolejowy” traktującej o dostępności kolei dla osób z niepełnosprawnością.

Informatyczna rewolucja komunikacji w Szczecinie

Centralny System Komunikacji Miejskiej, od czterech lat wdrażany w Szczecinie, już teraz pozytywnie wpływa na funkcjonowanie transportu miejskiego nad Odrą. II etap projektu, realizowany w ramach „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, ma przyczynić się także do zmiany przyzwyczajeń pasażerów i w związku z tym wzbudza spore kontrowersje. Jak będzie wyglądać szczecińska komunikacja po zakończeniu tej wartej ponad 54 mln zł rewolucji?

Rosyjskie Talgo na testach w Polsce

Zgodnie z zapowiedziami Rosjan już w grudniu tego roku ma nastąpić rewolucja w komunikacji międzynarodowej między Moskwą a Berlinem. Dzięki wagonom Talgo ze specjalnym systemem zmiany rozstawu kół pociągi w tej relacji pokonają trasę nawet o siedem godzin szybciej niż tradycyjny pociąg, którego wagony wymagają wymiany wózków na granicy polsko-białoruskiej. Powoli kończą się testy wagonów, które badali polscy specjaliści.

Schmidt: Nie nauczyliśmy się inwestować

Czasami można odnieść wrażenie, że gdyby nie dostęp do środków z Unii Europejskiej w Polsce nic by się nie budowało. Takie spojrzenie na rzeczywistość nie jest do końca zasadne, ale pokazuje, że największe projekty infrastrukturalne powstają właśnie w ten sposób. Dlaczego w realizację najważniejszych dla kraju inwestycji nie są zaangażowane prywatne przedsiębiorstwa i duże instytucje finansowe?

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5