W związku z planami uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w woj. pomorskim zajdą w rozkładzie jazdy 2014/15 prawdopodobnie największe zmiany w Polsce, jeśli chodzi o ofertę połączeń regionalnych i aglomeracyjnych.
– W rozkładzie jazdy 2014/15 nie planujemy reaktywacji połączeń, oprócz „reaktywacji” połączeń na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nie planujemy także zawieszenia kursowania pociągów na którejkolwiek linii w województwie – mówi „RK” Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego.
Zgodnie z ostatnimi informacjami, „linia PKM”, czyli trasa Wrzeszcz-Rębiechowo, ma szansę zostać otwarta, jeśli odbiory techniczne przebiegną bez problemów, późnym latem 2015 r. Na razie szczegółowy rozkład pociągów kursujących po tej linii nie jest jeszcze znany, natomiast wedle wstępnych założeń, pociągi mają (w godzinach szczytu) kursować z częstotliwością co 15 min. Co drugi pociąg ma kursować z Gdańska przez Rębiechowo do Gdyni, a pozostałe – z Gdańska przez Rębiechowo do Kartuz lub Kościerzyny.
Jakie poza tym zmiany zajdą w rozkładzie jazdy 2014-15 na terenie woj. pomorskiego? Małgorzata Pisarewicz – nie wchodząc w szczegóły – informuje, że planowane jest stworzenie „nowej oferty przewozowej” na zmodernizowanych liniach Gdynia-Kościerzyna i Gdynia/Reda-Hel. – Poza tym, w końcu modernizacja magistrali E-65 dobiega końca. Chcemy w związku z tym usprawnić funkcjonowanie połączeń, wykorzystując lepsze parametry linii. po których mogą się poruszać m.in. nasze zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne EN57 – dodaje rzeczniczka UMWP.
Należy zauważyć, że zrealizowana już odbudowa łącznicy w Glinczu (pomiędzy liniami 201 i 229) oraz rewitalizacja odcinka Glincz-Kartuzy (która ma zakończyć się do połowy 2015 r.) ma szansę przyczynić się nie tylko do uruchomienia bezpośrednich pociągów z Gdańska do Kartuz, ale też z Gdyni do Kartuz.
Benedykt Plotta, naczelnik wydziału marketingu w Pomorskim Oddziale Przewozów Regionalnych, zwraca z kolei uwagę, że rozwój oferty na E-65 będzie jeszcze przez pewien czas utrudniony ze względu na trwające prace na terenie Trójmiasta (m.in. przebudowę stacji Gdańsk Wrzeszcz), które są planowane do końca 2015 r. Nie zmienia to jednak faktu, że oferta zostanie poprawiona.
– Celem uatrakcyjnienia oferty dla wyeliminowania uciążliwych dla podróżnych przesiadek, zwiększyliśmy liczbę bezpośrednich połączeń w relacji Gdynia-Elbląg z 6 do 10 pociągów, a w relacji Elbląg-Gdynia z 6 do 9 pociągów – informuje Benedykt Plotta.