Spółka zależna firmy National Express ogłosiła właśnie, że hiszpańskie Ministerstwo Prac Publicznych i Transportu przyznało jej licencję na prowadzenie pasażerskich przewozów kolejowych na hiszpańskich magistralach kolejowych.
Firma Alsa była do tej pory największym w Hiszpanii operatorem przewozów autobusowych. Alsa tym samym potwierdziła, że przyznana licencja pozwoli spółce na wzięcie czynnego udziału w liberalizacji rynku przewozów pasażerskich w Hiszpanii, która ma ruszyć za kilka miesięcy. Rząd Hiszpanii zamierza niebawem dopuścić na czas określony kilka podmiotów, które będą prowadziły przewozy kolejowe na liniach dużych prędkości. Tym samym firmy te będą konkurowały z dotychczasowym przewoźnikiem - firmą Renfe.
Spółka zależna firmy National Express chce także wystąpić o koncesję na prowadzenie przewozów regionalnych i aglomeracyjnych, które w tej chwili również prowadzi Renfe. Otwarcie tego rynku nie nastąpi jednak wcześniej niż w 2015 roku.
Wśród innych podmiotów, które będą mogły prowadzić pociągi pasażerskie po hiszpańskich torach, są firmy: Veloi Rail, Interbus, Avanza oraz podmiot Continental Rail. Rynek kolejowych przewozów pasażerskich na głównych liniach kraju powinien zostać otwarty już w czerwcu.
Zmiany również w przewozach towarowych
Rząd Hiszpanii przygotowuje się również do ogłoszenia przetargu, który pozwoli wyłonić partnera z sektora prywatnego dla firmy Renfe Freight - przewoźnika towarowego. Na razie jednak nie ma ani oficjalnej daty uruchomienia postępowania, ani szczegółów dotyczących aspektów finansowych przedsięwzięcia.