- W Polsce chcemy zbudować silną markę "premium" - mówi w rozmowie z portalem wnp.pl Marek Nitkowski, członek zarządu DB Schenker Rail Polska.
Na jakim etapie przekształceń znajduje się spółka?
- Najpoważniejsze zmiany są już za nami. W ubiegłym roku zakończyliśmy proces konsolidacji ponad 30 spółek w grupę DB Schenker Rail Polska. Teraz mamy jedną firmę i pracownicy zaczynają to odczuwać. Obecnie nasze wysiłki skoncentrowane są na rozbudowie i dostosowaniu naszej oferty transportowej do oczekiwań klientów.
To znaczy?
- W 2010 roku mieliśmy ok. 20 stałych tras przewozowych, głównie w układzie wschód-zachód oraz z portów Szczecin-Świnoujście na południe. W tym roku rozszerzyliśmy o kolejne m.in. ze Śląska do Gdańska, Ciechanowa, Grajewa, Świecia i Rawicza. Ważną i perspektywiczną dla nas ofertą jest pociąg liniowy, czyli forma przewozów towarów w pojedynczych wagonach i grupach wagonowych. Śląski pociąg liniowy jeżdżący na trasie Jaworzno-Seddin koło Berlina ma cztery główne przystanki w Polsce (Jaworzno, Gliwice, Kędzierzyn Koźle, Wrocław), skąd odbywa się dalej dystrybucja towarów samochodami. Ponieważ forma ta sprawdza się, bo pociągi mają stały rozkład jazdy, monitorujemy przewozy, a ceny skalkulowane są na długi okres, jest poszukiwana przez klientów i w planach mamy uruchomienie nowych połączeń.
Czy DB Schenker Rail Polska, należąc w strukturach koncernu do regionu wschód, orientuje się głównie na przewozy z tego obszaru?
- Jesteśmy częścią europejskiej sieci kolejowej DB Schenker Rail. W jej obrębie oferujemy kompleksowe usługi logistyczne w całej Europie, z tzw. jednej ręki. Na polskim rynku rozwijamy usługi głównie dla firm z przemysłu górniczego, chemicznego i hutniczego. Oferujemy przewóz węgla, koksu, substancji chemicznych, materiałów budowlanych oraz części dla przemysłu motoryzacyjnego. Świadczymy też usługi bocznicowe, działając na zlecenie właścicieli tych bocznic - elektrowni i zakładów chemicznych. Ale w swojej ofercie mamy również transporty z i w kierunku wschodnim. Ostatnio poszerzyliśmy ją o przewozy w kontenerach biomasy dla przemysłu energetycznego. Rozwijamy potencjał przeładunkowy naszych nabrzeży w portach Szczecin i Świnoujście, bowiem uzupełnia to logistycznie nasze usługi przewozowe. W sumie - jako grupa DB Schenker Rail budujemy rozwiniętą europejską sieć kolejową, łączącą usługi spedycji, logistyki, transportu i przeładunków.
Więcej
