Na pytanie to spróbował odpowiedzieć ma łamach "International Transport Journal" Hans Reinhard, dyrektor wykonawczy InterRail Holding. Od wielu lat zajmuje się on przewozami kolejowymi na obszarze krajów WNP, a także Azji Środkowej, Chin i Środkowego Wschodu.
Zdanie Hansa Reinharda przed transportem szynowym w tym obszarze rysują się wspaniałe perspektywy rozwoju. Składa się na to wiele przyczyn. I tak, w Rosji droższy stał się transport samochodowy, ponieważ wzrosły ceny oleju napędowego.
Do tego doszły opłaty celne wzdłuż całej drogi z Europy Zachodniej do granic Rosji, a także większe opłaty drogowe pobierane przy tranzycie. Na zwiększenie kosztów transportu samochodowego wpływają również długotrwałe przestoje na wewnętrznych granicach Unii Europejskiej.
Barierą na drodze rosnącego popytu na usługi transportowe jest ograniczona liczba pozwoleń na realizowanie międzynarodowych przewozów samochodowych, co w rezultacie powoduje wzrost kosztów transportu samochodowego.
Rosja kupuje wagonyW tej sytuacji wzrasta zainteresowanie transportem kolejowym - nie tylko na długie dystanse, ale także między Europą Zachodnią a Moskwą czy Uralem.
W sytuacji rosnącego popytu podstawowym zadaniem kolei jest zaoferowanie klientom odpowiednich warunków przewozu zarówno pod względem jakości, jak i struktury, za umiarkowaną cenę.
Oznacz to posiadanie dostatecznej liczby wagonów standardowych, a także wagonów specjalnych, chociaż z tymi ostatnimi sprawa jest bardziej złożona.
Zarówno Koleje Rosyjskie, jak i współpracujące z nimi prywatne przedsiębiorstwa zaplanowały na najbliższe lata bardzo duże nakłady kapitałowe, których celem ma być znaczące zwiększenie liczby wagonów.
W 2007 r. np. Koleje Rosyjskie zamierzają przeznaczyć na ten cel 53 mld rubli (1,54 mld euro). W tej sumie mieści się koszt zakupu 11400 wagonów towarowych i 319 lokomotyw, a także wagonów pasażerskich. 21 tys. wagonów towarowych powinno przejść remont kapitalny.
W roku 2006 Koleje Rosyjskie powiększyły swój park wagonów o 8500 jednostek.
Także firmy prywatne obsługujące sieć kolejową zapowiedziały zwiększenie w 2007 r. wydatków na nowy tabor, jednakże większość tych nakładów obejmuje wagony odkryte.
Niemniej wprowadzone od niedawna możliwości odpisów amortyzacyjnych, uczyniły ten obszar inwestycji atrakcyjnym także dla prywatnych użytkowników sieci kolejowej, którzy dotychczas zajmowali się głównie przewozami kontenerowymi oraz przewozami ładunków płynnych.
"Jako przedsiębiorstwo zachodnioeuropejskie zajmujące się transportem kolejowym, możemy potwierdzić dużą wydajność i wzrastający poziom usług kolei rosyjskich" - podkreślił Hans Reinhard.
Budowa centrów logistycznychTakże w całym 2007 r. oczekuje się dalszego wzrostu międzynarodowych przewozów towarowych.
Z myślą o tym, na samą tylko modernizację Magistrali Transsyberyjskiej przeznaczy się w przyszłym roku 110 mld rubli (3,2 mld euro).
Od ubiegłego roku Koleje Rosyjskie przeznaczają także znaczne środki na nowoczesne kompleksy logistyczne służące przechowywaniu, składowaniu i ochronie przewożonych ładunków.
W 2006 r. zbudowano 6 takich centrów, a do końca 2009 r. powstanie ich 52. Zwiększa się też konteneryzacja przewozów. W ubiegłym roku wielkość przewozów kontenerowych Kolei Rosyjskich wzrosła o 5,4%.
Rośnie także liczba punktów przeładunkowych ładunków kontenerowych w portach wzdłuż linii kolejowych.
Na cały rok 2007 Koleje Rosyjskie przewidują wzrost przewozów kolejowych o 3,5% i na tej podstawie zwiększenie dochodów o 11,4% oraz nakładów na infrastrukturę i tabor o 20%. Władimir Jakunin, prezes Kolei Rosyjskich, w tym właśnie upatruje możliwości zwiększenia konkurencyjności tych przewozów, a także dalszej integracji systemu kolejowego państw WNP i Eurazji.
Z zachodnioeuropejskiego punktu widzenia - podkreśla z kolei H. Reinhard - najważniejsze jest zacieśnienie współpracy między kolejami rosyjskimi, niemieckimi i chińskimi. W dalszej przyszłości możliwe jest też zacieśnienie współpracy między kolejami chińskimi a kazachskimi.
"Dla naszego przedsiębiorstwa będącego członkiem koncernu TransInvest - pisze H. Reinhard - jest bardzo istotne, że wysiłki w obszarze transportu i logistyki są skierowane na Wschód. Oznacz to bowiem, że będziemy mogli tam zorganizować sieć filii oferujących nasze usługi i obsługę potoków ładunkowych."
Koleje Rosyjskie starają się także uczestniczyć w tym procesie, czego najlepszym przykładem jest wprowadzenie w 2007 r., dla trzystu najważniejszych klientów, kompleksowej elektronicznej wymiany dokumentów.
Obecnie główny nacisk kładzie się na wprowadzanie przewozów kontenerowych na całej długości trasy między Europą Zachodnią a Chinami.
* Fot. Zimin Vas, commons.wikimedia.org.