fot. Sebastian Terfloth User:Sese_Ingolstadt, lic. CC BY-SA 3.0Pociąg DB w Niemczech
Pasażerowie kolei w Niemczech będą mogli już za kilka dni składać wnioski reklamacyjne przez internet. Dotychczas dokumenty przyjmowane były tylko w formie papierowej. W Polsce korespondencja elektroniczna stosowana jest już od dawna.
1 czerwca zmienią się zasady składania reklamacji u narodowego przewoźnika niemieckiego Deutsche Bahn. W przyszłym miesiącu spółka przestanie wymagać od pasażerów dostarczenia papierowej wersji dokumentów i zacznie przyjmować je w formie elektronicznej. Dotyczy to także wniosków o odszkodowanie, np. z tytułu opóźnienia pociągu. Dotychczas również w ich przypadku należało wypełnić papierowy formularz i przekazać go dowolną drogą do przewoźnika.
W Polsce reklamacje przez internet przyjmowane od lat
Dodajmy, że najważniejszy polski przewoźnik dalekobieżny – PKP Intercity – od dawna umozliwia swoim klientom składanie reklamacji on-line. W wysyłanym niedawno użytkownikom systemu internetowej rezerwacji biletów komunikacie spółka wskazała wręcz tę formę kontaktu jako preferowaną. Przesłanie dokumentów za pośrednictwem strony intercity.pl ma być pomocne zwłaszcza w okresie pandemii, gdy wiele osób stara się ograniczać kontakty z innymi ludźmi do niezbędnego minimum.
Pisma reklamacyjne cały czas przyjmują, rzecz jasna, także kasy PKP Intercity oraz centra obsługi podróżnego działające na największych dworcach. Pasażerowie mogą tam otrzymać też gotowe formularze, na których składa się wniosek o wypłatę odszkodowania z tytułu opóźnienia pociągu. Swoje roszczenia można także przesłać pocztą.
Pieniądze zamiast bonu
Przypomnijmy, że w zeszłym roku PKP Intercity zmieniło sposób rozpatrywania reklamacji dotyczących niewłaściwych warunków przewozu, np. braku wagonu gastronomicznego, jeśli jego włączenie do składu jest gwarantowane w rozkładzie jazdy. Wcześniej spółka wysyłała listownie swoim niezadowolonym pasażerom bony uprawniające do uzyskania zniżki na następny przejazd. Teraz rekompensata wysyłana jest przelewem na konto.
To znacznie uprościło sytuację podróżnych, bo możliwości wykorzystania stosowanych dawniej bonów były ograniczone. Można było zrealizować je wyłącznie podczas zakupu biletów w kasie, a nie przez internet lub u konduktora. Dodatkowo różnicę pomiędzy wartością bonu a kwotą należną za nowy bilet należało uiścić wyłącznie w gotówce, wykluczona była zatem zapłata kartą.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.