W środę 9 marca w Centrum Multimedialnym na Foksal w Warszawie odbyła się konferencja na temat "Konkurencja w transporcie kolejowym". W spotkaniu udział wzięło wiele osób zajmujących się przewozami kolejowymi i infrastrukturą, przedstawiciele rynku kolejowego oraz związków zawodowych. Wystąpienia w części pierwszej konferencji wygłosili podsekretarz stanu w MI G. Mędza, poseł J. Piechociński, prezes UTK J. Dyduch, prezesi spółek grupy PKP T. Augustowski i J. Kowalczyk oraz w imieniu RBF Henryk Klimkiewicz.
Prezentacje zawierały optymistyczne informacje: nowa strategia restrukturyzacji przedsiębiorstw z grupy PKP powinna uporządkować te branżę i znacznie przyspieszyć progres w rozwoju kolejnictwa.
Znaczące zmiany w kalkulacji i poziomie (obniżenie) stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej zapowiedział prezes Augustowski. Według UTK liberalizacja rynku stała się faktem i Polska w tym zakresie jest jednym z liderów w Europie realizując założenia dyrektyw unijnych o konkurencji w transporcie. Wszyscy operatorzy odnotowali wzrost przewozów, szczególnie dynamiczny w przypadku operatorów prywatnych. Klienci - nadawcy towarów cieszą się z liberalizacji mając wreszcie możliwość wyboru przewoźnika.
Zwrócono uwagę również na zagrożenia, wśród których najczęściej wymieniane były ograniczenia konkurencji dyskryminujące prywatnych przewoźników, dramatycznie niskie nakłady budżetu państwa na kolejnictwo oraz zbliżające się nieuchronnie pełne otwarcie rynku dla operatorów z zachodniej Europy od 2007 roku.
Przewodniczący RBF H. Klimkiewicz reprezentując rzeszę kilkunastu prywatnych operatorów przestawił argumenty dotyczące konieczności zniesienia praktyk ograniczających konkurencje.
Dyskusja w czasie obrad zdominowana była przez komentarze do sprawy pozycji PKP Cargo na polskim rynku transportu kolejowego. Tezy, że przewoźnik ten powinien mieć charakter "narodowy", że jego pozycja winna być szczególna ze względu na uwarunkowania historyczne itp. nie brzmiały przekonywująco. Wypowiedzi, czasem prezentujące skrajnie odmienne stanowiska były rzeczowe, choć, jak można było się spodziewać, nie wpłynęły specjalnie na zbliżenie stanowisk oraz nie wskazały kierunku rozwiązywania konfliktów. Od rzeczowego przebiegu i atmosfery spotkania, niestety, odbiegła wypowiedź S. Koguta Przewodniczącego SKKNSZZ Solidarność, który zamiast argumentów używał w wystąpieniu agresywnego stylu i osobistych wycieczek mających na celu zdeprecjonowanie innych dyskutantów.
Szerszą relację z przebiegu konferencji i dyskusji będzie można przeczytać w materiałach zamieszczonych w kwietniowym wydaniu " Rynku Kolejowego".