Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

Nie po drodze kolei do metra

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
Nie po drodze kolei do metra
Warszawa nie ma szczęścia do skomunikowania dworców kolejowych. Na wygodne przejście z metra na perony Warszawy Gdańskiej pasażerowie czekali kilka lat, perspektywa połączenia stacji metra Centrum i podziemnego dworca Śródmieście cały czas oddala się. Niestety wszystko wskazuje na to, że niewiele lepiej będzie wyglądała sytuacja na trasie budowanej II linii metra.

Zarówno I, jak i budowana II linia omijają najważniejszy dworzec – Warszawę Centralną. Stacje Centrum i Rondo ONZ, położone najbliżej, są oddalone od dworca o około pół kilometra, czyli odległość jednego przystanku tramwajowego. Wychodząc z założenia, że Warszawa Centralna obsługuje ruch dalekobieżny, a więc w większym stopniu okazjonalny, taki układ linii można jeszcze zrozumieć (choć z drugiej strony praktyka innych miast pokazuje, że generalnie główne dworce są skomunikowane metrem i to najczęściej w pierwszej fazie jego rozbudowy). Zresztą koncepcja rozbudowy metra zakłada, że docelowo Dworce Wschodni i Zachodni obsługujące układ dalekobieżny połączy III linia metra – jeśli kiedyś powstanie i proponowany przebieg trasy zostanie zachowany. Trudno jednak znaleźć argumenty na nienajlepsze skomunikowanie dworców podmiejskich.

A-13 Centrum – PKP Warszawa Śródmieście

Dworzec Śródmieście jest nieco niefortunnie położony – w lekkim oddaleniu między dwoma głównymi prostopadłymi ciągami komunikacyjnymi. Budowa bezpośredniego połączenia między dworcem a stacją metra była zakładana od początku, na etapie koncepcji i projektów funkcjonalnych metra, jak i wcześniej nawet samego dworca. Ostatecznie w 1998 r. stacja metra Centrum została otwarta bez tego łącznika. Za rezygnacją przemawiały plany rychłej zabudowy na powierzchni, które jednak do dzisiaj nie zmaterializowały się i nic nie wskazuje, żeby miały się prędko spełnić. Teraz pasażerowie przesiadający się z metra na kolej muszą wjechać schodami ruchomymi, znajdującymi się w południowej głowicy stacji Centrum, na odkryty placyk na powierzchni, będący poniżej poziomu pobliskich ulic – czyli na popularną „patelnię”, skupiającą – jak żadne inne miejsce – wielkomiejskie życie Warszawy. Następnie wejść zwykłymi, również niezadaszonymi schodami, zazwyczaj obleganymi i obstawionymi przez rozdających ulotki czy sprzedawców obnośnych, by po chwili zejść kolejnymi schodami pod ziemię na środkowy peron Dworca Śródmieście. Notabene, choć najbardziej oblegany, peron ten do dzisiaj nie doczekał się kas, ani nawet pragotronów czy wyświetlaczy.


To fragment artykułu. Cały artykuł w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 4/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów EmpikPrenumerata dla studentów ze specjalną zniżką 50 procent!!!

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5