Jak podaje \"POLSKA Dziennik Bałtycki\" wśród kilkunastu firm, które złożyły propozycję wzięcia udziału w prywatyzacji dwóch największych polskich stoczni - Stoczni Szczecińskiej Nowej SA i Stoczni Gdynia SA znalazł się NEWAG SA. Jeszcze przed tygodniem zainteresowanie zagrożonymi stoczniami wyrażały trzy podmioty, dziś jest już piętnaście. W ich gronie, oprócz nowosądeckiego producenta taboru kolejowego są fundusze inwestycyjne, firmy budowlane, banki, stocznie i armatorzy.
W przyszłym tygodniu Ministerstwo Skarbu Państwa rozpoczyna negocjacje z potencjalnymi inwestorami. Mają one trwać do połowy sierpnia i będą się toczyć zarówno w Warszawie, jak i w Brukseli. Komisja Europejska chce, by przyszli właściciele dołożyli jak najwięcej i nie żądali od polskiego państwa spłaty starych długów. I to w tych negocjacjach będzie najtrudniejsze, bo większość inwestorów nie chce odpowiadać za stare długi. Mostostal Chojnice, zainteresowany stocznią w Szczecinie, zaproponował, że zainwestuje w jej rozwój 180 mln euro, ale domaga się od Skarbu Państwa 232 mln zł pomocy publicznej na spłatę długów m.in. wobec ZUS.
Według informacji gazety, oferty na zakup stoczni złożyły:
- ISD Polska - jest to spółka córka ukraińskiego Donbasu (już jest właścicielem Stoczni Gdańsk)
- Shipbuilding Company - spółka, należąca do przedsiębiorcy Janusza Barana (właściciela gdańskiej stoczni Maritim)
- Larsen&Toubro - spółka budowlana z Indii. Zatrudnia dziesięć tysięcy ludzi
- CMA Ships&Samsung. CMA to francuski armator, a koreański Samsung produkuje m.in. statki
- ABG Shipyards - indyjska spółka
- Abu Dhabi Investment Authority - fundusz inwestycyjny ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dysponuje majątkiem 875 mld dolarów
- ETA Ascom Star - kolejny fundusz inwestycyjny z Z.E.A.
- Aker Yards - konsorcjum stoczniowe z Norwegii
- Eurus Capital - polsko-ukraińska firma zajmująca się fuzjami i restrukturyzacją przedsiębiorstw
- Mostostal Chojnice & Ulstein Verft. Mostostal produkuje konstrukcje stalowe, także dla przemysłu okrętowego, a Ulstein - statki.
- European Bussiness Partners - polski fundusz inwestycyjny
- Newag - producent taboru kolejowego z Nowego Sącza
- CRG Partners Group, Turtle Bay i Fortis - fundusze z USA i Kuwejtu