Innowacje, nowoczesne rozwiązania logistyczne, optymalizacja przewozów oraz poprawa bezpieczeństwa – to główne cele nowej inicjatywy NBCR i PKP Cargo SA. Na realizację najlepszych projektów badawczo–rozwojowych partnerzy wyłożą po 15 mln zł.
Porozumienie o współpracy zostało podpisane we wtorek, 18 sierpnia, przez prof. Krzysztofa Kurzydłowskiego, dyrektora NCBR oraz Adama Purwina, prezesa zarządu PKP Cargo i Wojciecha Derdę, członka zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
– Rozwój firmy w oparciu o nowe technologie to najlepszy sposób na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej, a osiąganie postępu technologicznego w logistyce ma szczególne znaczenie. PKP Cargo SA, zwiększając swoje zaangażowanie w działalność badawczo–rozwojową i wdrażając innowacyjne rozwiązania, będzie mogła skuteczniej rywalizować na międzynarodowych rynkach – mówi prof. Krzysztof Jan Kurzydłowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Badania i Rozwój (B+R) to ważny element strategii rozwoju największego w Polsce i drugiego w Unii Europejskiej przewoźnika towarowego, a współpraca PKP Cargo z NCBR to jedna z największych tego typu inwestycji w Grupie PKP.
Innowacje koniecznym warunkiem rozwoju
– Dla dużego europejskiego gracza, takiego jak PKP Cargo, innowacje są koniecznym warunkiem rozwoju. Chcemy systematycznie podnosić naszą efektywność operacyjną i obniżać koszty. Dobrymi przykładami poszukiwanych przez nas rozwiązań są wprowadzane już w PKP Cargo nowoczesne systemy informatyczne, wspierające sprzedaż oraz obsługę naszych klientów, ale także drony wykorzystywane do ochrony naszych pociągów – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. – Zlecając i finansując badania w interesujących nas obszarach, oczekujemy rezultatów, które udoskonalą i wzmocnią nasz biznes – dodaje Adam Purwin.
Wspólna inicjatywa NCBR i PKP Cargo opiera się na modelu otwartej innowacji, co oznacza, że w konkursie propozycje projektów odpowiadających na potrzeby PKP Cargo zgłaszać będą jednostki naukowe, uczelnie oraz firmy z branży transportowej. Największy polski przewoźnik chce w szczególności rozwinąć narzędzia informatyczne i systemy do optymalizacji procesów logistycznych i operacyjnych (m.in. zarządzanie taborem i terminalami), które oprócz zmniejszenia kosztów operacyjnych umożliwią optymalne wykorzystanie posiadanych przez spółkę zasobów.
PKP Cargo poszuka rozwiązań optymalizujących zarządzanie zasobami
– PKP Cargo posiada ponad dwa tysiące lokomotyw i ponad 60 tysięcy wagonów towarowych. W codzienną pracę angażujemy kilkanaście tysięcy osób. Przy tak dużej skali działalności każde rozwiązanie optymalizujące zarządzanie zasobami jest na wagę złota – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych. – Dla przykładu: zaledwie kilkuprocentowe zmniejszenie zużycia energii elektrycznej oznacza dla nas wielomilionowe oszczędności. Dlatego jesteśmy przekonani, że nasze inwestycje w B+R mogą w krótkim czasie zwrócić się z nawiązką – dodaje Wojciech Derda.
Innowacje pomogą w produkcji wagonów
Współpraca z NCBR ma też pomóc w pozyskaniu innowacyjnych technologii dla projektowania i budowy nowoczesnego taboru, które wsparłyby planowaną od 2016 roku samodzielną produkcją wagonów towarowych przez PKP Cargo. Spółka chce także pozyskać rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo swoich pociągów, towarów i terminali.
Pierwszy konkurs zostanie ogłoszony w I kwartale 2016 r.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.