W nowej odsłonie ukazał się najnowszy numer "Rynku Kolejowego". Serdecznie zapraszamy do sklepów Empik i do zaprenumerowania miesięcznika. Tematem przewodnim jest polskie cargo w Unii Europejskiej. W numerze znajdziecie też wiele cennych informacji dotyczących nowego rozkładu jazdy, inwestycji kolejowych prowadzonych w Polsce, a także konsekwencji zamrożenia budowy KDP w Polsce.
Biznes
PKP Cargo i Energetyka: wspólne tworzenie sieci punktów dystrybucji paliw
Według zapisów ustawy o transporcie kolejowym, udostępnianie urządzeń do zaopatrzenia w paliwa przewoźników kolejowych należy do obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej, chyba że istnieją inne podmioty udostępniające te urządzenia i zapewniające obsługę na zasadach rynkowych.
Stacje paliw zapewniają nam dywersyfikację przychodów
Koszt budowy jednej stacji waha się od 300 do 400 tys. USD. Jednym z kluczowych elementów wpływających na poziom kosztów jest koniecznoŚć spełnienia wymagań związanych z ochroną Środowiska – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Tadeusz Skobel, prezes zarządu PKP Energetyka.
TK Telekom na rozdrożu
TK Telekom jest dowodem na to, że spółka należąca do skarbu państwa jest w stanie wyjŚć na prostą i poprawić zarówno własne wyniki finansowe, jak i efektywnoŚć. Ostatnie dwa lata były dla kolejowego telekomu czasem zmian organizacyjnych, które miały doprowadzić spółkę do stanu, w którym posiadać będzie względnie wysoką wartoŚć rynkową. Wszystko wskazuje na to, że się udało. Na tyle dobrze, że powstaje pytanie, czy rzeczywiŚcie warto ją prywatyzować.
Projekty taborowe województw przyŚpieszają
TrzynaŚcie województw miało mieć łącznie 62 nowe pociągi. Teraz mówi się o siedmiu województwach, które chcą dokonać zakupów taborowych w ramach dwóch grup. „Rynek Kolejowy” sprawdził, jak przebiegają prace nad realizacją inwestycji w ramach Południoweji Zachodniej Grupy Zakupowej.
Raport
Polski rynek kolejowych przewozów towarowych na tle Europy w okresie 2001-2010
Polska jest jednym z największych rynków transportu kolejowego towarów w Europie i zajmuje czwarte miejsce po Rosji, Ukrainie i Niemczech (drugie spoŚród krajów Unii Europejskiej) za rok 2010. Polski rynek stanowił wtedy ponad 7% rynku europejskiego w tym segmencie transportu i opierał się na 15 głównych przewoźnikach, z których najważniejszym było PKP Cargo SA.
Kolejowa Polska bez granic
Rok 2011 przyniósł stabilizację na polskim rynku kolejowych przewozów towarowych po dwóch latach niepewnoŚci. Przewoźnicy kolejowi okopali się na swoich pozycjach i skupili się na ich obronie. W tej sytuacji konkurencja przenosi się na rynek przewozów międzynarodowych.
DB Schenker inwestuje w szczeciński port
Branża przewozów intermodalnych w Polsce rozwija się szybko, a prognozy wskazują na duży potencjał tej gałęzi transportu. Grupa DB Schenker, dostrzegając możliwoŚci branży, realizuje wielomilionowe inwestycje w swojej spółce córce DB Port Szczecin. Oprócz sztandarowej inwestycji, jaką jest budowa terminala kontenerowego, spółka planuje m.in. pogłębienie toru podejŚciowego oraz zakup suprastruktury portowej. – Nowych klientów planujemy przyciągać poprzez poprawę jakoŚci obsługi i oferowanie usług komplementarnych – wyjaŚnia Manfred Michel, prezes zarządu DB Port Szczecin Sp. z o.o.
Infrastruktura
Towarowi mają pod górkę
Prowadzenie działalnoŚci przewozowej, zwłaszcza w transporcie kolejowym, nie jest w Polsce zajęciem łatwym. SpoŚród setek problemów, z jakimi spotykają się na co dzień w swojej działalnoŚci przewoźnicy towarowi, na pierwsze miejsce wysuwają się te związane ze stanem infrastruktury. Czy operatorzy mogą liczyć w tym względzie na poprawę? Czy prowadzone przez PKP PLK prace remontowe i modernizacyjne nie są zbyt mocno nastawione na operatorów pasażerskich, a inwestycje są prowadzone rzeczywiŚcie tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne?
Wrocław: nowy, ale stary dworzec
W Gdyni istniały w stanie urągającym wszelkim normom polichromie i freski. Okazało się, że są to prace zespołu artystów malarzy pod kierunkiem profesora Juliusza Gizbert-Studnickiego. Jego prace są warte w Świecie kilkadziesiąt, czasem kilkaset tysięcy dolarów. – W Gdyni odkryliŚmy prace na powierzchni liczonej w hektarach, a wartoŚć może być liczona w milionach zł. OczywiŚcie jest to wartoŚćsymboliczna, nikt nie zamierza ich przecież sprzedawać, ale dobrze obrazuje powody, dla których tak bardzo angażujemy się w renowację – mówił w grudniu Jacek PrzeŚluga, były już szef Dworca Polskiego, prezentując odkrycia na Dworcu Głównym we Wrocławiu.
Zasilanie linii modernizowanych – cz. III
W ostatniej częŚci naszego cyklu poruszymy w skrócie trzy zagadnienia: poboru mocy i zasilania eztów w trakcji podwójnej, mocy chwilowej rozruchowej lokomotyw, a także zalet oraz wad ewentualnego wprowadzenia w Polsce systemu 25 kV napięcia zmiennego, planowanego zarówno na linii CMK, jak również na szybkiej linii „Y”. W tym celu zasięgnęliŚmy eksperckich opinii: Tomasza Besztaka z PKP Energetyka oraz m.in. Pawła Wojtali i Przemysława Woźnicy, którzy zawodowo zajmują się owymi kwestiami. Ponadto prezentujemy kolejne tabele z parametrami zasilania linii modernizowanych.
CMK idzie w kierunku KDP – cz. III
W ostatniej częŚci naszego cyklu zajmiemy się uzupełnieniem ogólnych informacji pochodzących ze studium wykonalnoŚci dla modernizacji linii CMK oraz szczegółowym opisem działania sytemu ETCS – poziomu 1, który został zainstalowany na odcinku Zawiercie – Olszamowice i będzie w II etapie zamontowany na pozostałych odcinkach linii CMK. W efekcie tych działań od rozkładu jazdy 2012/2013 po raz pierwszy w Polsce wybrane
pociągi będą mogły jechać z prędkoŚcią 200 km/h. Prawdopodobnie będą to dwie pary pociągów Eurocity: „Sobieski” i „Polonia” lub „Praha”. Od rozkładu jazdy 2014/2015 z prędkoŚcią 220 km/h mają pojechać po CMK składy zespołowe ETR 610 (polskie Pendolino).
To już siódmy rok!
Kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Zatrzymaj się i żyj!” prowadzona jest przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA nieprzerwanie od 2005 r. Przez cztery pierwsze edycje działania informacyjne propagujące zasady bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych obejmowały miesiące letnie. Od 2009 r. kampania jest akcją całoroczną.
KDP
„Igrek” po roku 2030
Na początku grudnia nowy minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, Sławomir Nowak, zapowiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”, że wszelkie prace nad linią kolei dużych prędkoŚci Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań („Igrek”) zostają zamrożone do roku 2030. Nagły zwrot o 180 stopni w jednej z najważniejszych kwestii polityki transportowej kraju wywołał prawdziwą lawinę komentarzy.
Pasażer
Rozkład jazdy – jest gorzej
Za dużo semaforów na „stój”. Tradycją stało się już, że od kilku lat na przełomie roku „Rynek Kolejowy” publikuje szczegółową analizę nowego, rocznego rozkładu jazdy. Tradycyjnie też, w tej analizie staramy się nie zwracać uwagi na propagandę kolejarzy i samorządowców.
Małopolska kolej, czyli zwycięstwo busów
Małopolska kolej przez nie do końca zrozumiałe decyzje władz przewoźnika (Przewozy Regionalne) i organizatora, czyli urzędu marszałkowskiego, kapituluje ostatecznie i oddaje całkowicie pola busom. Wszystko wskazuje na to, że od rozkładu 2012/2013 pasażerów czeka prawdziwy Armagedon. Władze Małopolski najwyraźniej postawiły na przewoźników drogowych, spychając kolej lokalną na margines. A ta bez wsparcia i zainteresowania marszałka województwa, bez umiejętnego zdiagnozowania jej problemów, zwyczajnie sobie nie poradzi.
Lubelskie przywraca pociągi
Drugi rok z rzędu pociągi pasażerskie wracają na szlaki, z których przed laty wycofali się przewoźnicy. Po ubiegłorocznej reaktywacji połączeń na trasach Rejowiec – ZamoŚć/Bełżec oraz ZamoŚć – Biłgoraj (Stalowa Wola), obecnie obowiązujący rozkład jazdy pociągów zakłada kursowanie sezonowych składów na odcinku Bełżec – Horyniec Zdrój. Marszałek województwa lubelskiego, organizator przewozów, zlecił także wykonanie połączeń Lublin – Port Lotniczy Lublin w Świdniku. Wraz z rozwojem kolejowej sieci połączeń regionalnych wzrasta zaangażowanie finansowego samorządu wojewódzkiego, który z każdym rokiem zwiększa dotacje na ten cel. Niezależnie od tych działań pozytywne zmiany zachodzą w infrastrukturze dedykowanej obsłudze pasażerów, co też w dużym stopniu zależy od współpracy z samorządowcami.
Zintegrowany transport
Kolej w systemie transportowym województwa łódzkiego
Czy prowadzone i planowane inwestycje dotyczące transportu szynowego w województwie łódzkim rzeczywiŚcie przyczynią się do zwiększenia roli kolei pasażerskiej w regionie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wskazujemy problemy, z którymi boryka się komunikacja szynowa wokół Łodzi i analizujemy kierunki zmian zaproponowane przez łódzki urząd marszałkowski.
Metro w budynku
Metro, starające się ingerować w tkankę miejską jak najmniej, nie potrzebuje – w przeciwieństwie do kolei – okazałych czy reprezentacyjnych dworców na powierzchni. WyjŚcia ze stacji mogą być wręcz ulokowane w istniejącej bądź planowanej zabudowie. Wygląda na to, że takiego rozwiązania doczekamy się także na budowanej w Warszawie II linii metra.
Tabor i technika
Savigliano – tu powstaną pociągi dla PKP Intercity
Pierwsze przygotowania do produkcji pociągów ETR610 Nuovo Pendolino dla PKP Intercity rozpoczęły się jeszcze w ubiegłym roku, ale do rozpoczęcia montażu składów potrzeba jeszcze miesięcy. Mimo to pracownicy włoskiej fabryki Alstomu w Savigliano, gdzie powstaną pociągi, mają pełne ręce roboty. „Rynek Kolejowy” odwiedził fabrykę przy okazji prezentacji pociągów dużych prędkoŚci, produkowanych tu dla prywatnych przewoźników – brytyjskiego Virgin Trains i włoskiego NTV.
Prawo i polityka
Struzik: Zróbmy porządek z Przewozami Regionalnymi
– Ja bym najpierw uporządkował sprawy finansowo-prawne spółki, a później decydował o jej kształcie i ewentualnym podziale – mówi o przyszłoŚci spółki Przewozy Regionalne Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, które jest największym udziałowcem samorządowego przewoźnika.
Jankowiak: Warto przygotowywać plany transportowe
– JakiŚ czas temu przygotowaliŚmy się do opracowania strategii transportu województwa w latach 2006/2007, jednak pojawił się problem – plan nie miał umocowania prawnego. Dlatego wprowadzenie planów transportowych jest bardzo ważne. Warto je opracować jak
najszybciej – mówi w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego.
Maszynista patentowany i nie
Mamy styczeń 2012 r. i większoŚć przewoźników kolejowych wie, że ich maszyniŚci powinni mieć licencje. Nie mają zapewne tej pewnoŚci zarządcy infrastruktury kolejowej, a już w ogóle nie wie, o co chodzi z tym licencjonowaniem maszynistów większoŚć spoŚród ok. 2,5
tysiąca tzw. użytkowników bocznic kolejowych*
Felietony
- Chodzenie po bagnach wciąga - Jacek PrzeŚluga
- Skradzione marzenia - Wojciech Paprocki
- Jeszcze o KDP słów kilka - Adrian Furgalski
- O niechęci do liczb, logiki i ŚcisłoŚci - Tadeusz Syryjczyk
Historia
Wąskotorowy wagon spalinowy PKP typu W3M
W roku 1938 Ministerstwo Komunikacji zamówiło w Wytwórni Parowozów Zakładów Ostrowieckich w Warszawie (dawna Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów przy ul. Kolejowej) pięć wąskotorowych wagonów spalinowych dla toru szerokoŚci 750 mm – typ fabryczny W3M.