Już wkrótce zakończy się realizacja kontraktu Lot B modernizacja odcinka Łuków - Międzyrzec Podlaski. 3 czerwca dziennikarze zaproszeni przez PKP PLK Oddział Regionalny w Warszawie, mieli możliwość obejrzenia postępu prac.
Całość projektu zakłada modernizację linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I. Po jego zakończeniu możliwy będzie przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 160 km/h, a pociągów towarowych - 120 km/h (przy nacisku na oś 22,5 t). Projekt zakłada modernizację torów szlakowych i małych stacji. Podzielony jest na cztery kontrakty wykonawcze: Lot A (Sedlce - Łuków), B (Łuków - Międzyrzec Podlaski), C (Międzyrzec Podlaski - Biała Podlaska) i D (Biała Podlaska - Terespol/granica państwa).

Kontrakt na realizację Lotu B został podpisany 31 sierpnia ubiegłego roku. Przedstawiciele PKP PLK zawarli go z kierownictwem konsorcjum złożonego z firm Strabag Sp. z o.o. (lider), Strabag AG, Trakce a.s. i Sudop Praha a.s. Termin realizacji ustalono na okres od 1 września 2007 do 31 sierpnia 2009 r. Wartość kontraktu to ponad 99,9 mln euro. Nadzorem inżynierskim zajmuje się Safege-Systra (inżynier projektu - Józef Wesołowski, inżynier rezydent - Mirosław Mazurek). Ze strony wykonawcy kontrakt jest nadzorowany przez dyrektora kontraktu, Bogdana Kochańskiego. Kontrakt finansowany jest z funduszy Unii Europejskiej ISPA/F (75 proc.) i budżetu państwa (25 proc.).

* Wywóz zużytych, drewnianych podkładów kolejowych.
Zakres robót modernizacyjnych to m.in. modernizacja nawierzchni torowej i podtorza (ponad 48 km) oraz odwodnienia (ok. 18,3 km), przebudowa peronów (8 peronów na 4 przystankach), przebudowa i remont obiektów inżynieryjnych (10 przepustów i jeden most) oraz modernizacja 10 i likwidacja 11 przejazdów kolejowych oraz budowa dróg objazdowych wzdłuż torów (niemal 11 km).

* Przejście dla zwierząt - w trakcie budowy.
Jak stwierdzają wykonawcy kontraktu, po sprawdzeniu przez saperów i oczyszczeniu terenu z przedmiotów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego, jak dotąd znaleziono około 450 sztuk pocisków artyleryjskich, granatów moździerzowych i innej amunicji.

* Zrywanie torów. Ciekawostka - prace wykonują niemieccy robotnicy zatrudnieni przez firmę Eichholz Rail, będącą własnością Strabagu.

* Od razu widać różnicę: z lewej - nowy peron i tory, z prawej - stare tory i peron w Szaniawach (fot. Rynek Kolejowy).