W 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju kontrakt wieloletni na utrzymanie infrastruktury. Zdaniem PKP PLK to początek drogi do uzyskania stabilności w kwestii stawek dostępu.
PKP Polskie Linie Kolejowe negocjują z Ministerstwem Infrastruktury i Rozwoju wieloletni kontrakt na utrzymanie infrastruktury kolejowej, który zostanie zawarty prawdopodobnie do końca czerwca. Zarządca infrastruktury zwraca uwagę, że potrzeba takiego rozwiązania jest ważna z punktu widzenia zrównoważenia kosztów z przychodami, co zresztą stanowi cel postawiony zarządowi PKP PLK na 2015 r.
Stabilne stawki i zdolności techniczne
Kontrakt wieloletni to zdaniem ekspertów rozwiązanie dające szereg korzyści z punktu widzenia zarządcy narodowej sieci kolejowej i jej użytkowników. Obecne wysokie stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej zdają się być pokłosiem praktycznie braku możliwości długofalowego planowania kosztów jej utrzymania przez PKP PLK. Kolejna kwestia to aktualne wyposażenie PKP Polskich Linii Kolejowych, które jest niewystarczające dla utrzymania odpowiedniego poziomu parametrów zmodernizowanych linii kolejowych np. w korytarzach obsługiwanych składami Pendolino.
Przez ostatnie lata przetoczyła się dyskusja związana z zasadnością i celem zlecania utrzymania torowisk firmom spoza Grupy PKP. Dzisiaj takie rozwiązanie staje się najbardziej optymalnym w kwestii ustabilizowania stawek dostępu do infrastruktury kolejowej i utrzymania parametrów uzyskanych długoletnimi inwestycjami.
Czy uda się ustalić przewidywane stawki dostępu do infrastrutruktury w następnych latach? Co zmieni kontrakt wieloletni dla operatorów? Czytaj na portalu Monitor
