Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MIR: Inwestycje PLK na Śląsku sięgają 2,5 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MIR/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MIR: Inwestycje PLK na Śląsku sięgają 2,5 mld zł
Inwestycje Polskich Linii Kolejowych sięgają obecnie na Śląsku ponad 2,5 mld zł, prace obejmują nawet 600 km linii kolejowych w regionie. Usprawniany jest ruch pasażerski, uwzględniamy dojazdy z małych miast do dużych ośrodków. Trwają właśnie dodatkowe prace za 100 mln zł ze środków własnych PKP PLK nad zdecydowaną poprawą i udrożnieniem wyjazdów ze Śląska - informuje Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.

Do końca roku zakończy się także rewitalizacja linii Rybnik – Wodzisław Śląski – Chałupki. Wyremontowana linia posłuży także ruchowi towarowemu. Jeszcze w tym roku zakończą się prace na ważnej w regionie linii z Katowic przez Chorzów i Zabrze do Gliwic. W nowym rozkładzie podróż tym odcinkiem potrwa tylko 20 minut.

Rośne liczba stacji, przystanków i dworców, które po przebudowie oferują podróżnym zdecydowanie wyższy standard, wygodne przejścia dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i są czytelnie oznakowane, np. Łazy, Dąbrowa, czy zupełnie nowe Gliwice, gdzie prace na dworcu skończą się jeszcze w tym roku, a na peronach kilka miesięcy później.

Nowa unijna perspektywa to przyspieszenie transportu towarów w regionie oraz udrożnienie tras wyjazdowych ze Śląska, zwłaszcza w kierunku portów morskich. Inwestycje te wyniosą ponad 9 mld zł, dzięki czemu zostanie wyremontowanych blisko 900 km torów. Ponadto, PKP PLK tworzy na Śląsku miejsca pracy. W ciągu dwóch ostatnich lat przybyło ich w sumie 500 - informuje MIR.

Modernizacje dworców

Do tej pory zmodernizowano 5 dworców w woj. śląskim:

  • 2012 r. – Katowice (33,6 mln zł netto), Zawiercie (9,4 mln zł netto),
  • 2014 r. – Myszków (3,6 mln zł netto), Pszczyna (2,3 mln zł netto), Poraj (3,8 mln zł netto).

Koszty powyższych modernizacji dworców wyniosły 52,7 mln zł netto. Obecnie trwają modernizacje dworców:

  • Gliwice (ok. 156 mln zł z czego 81,5 mln zł to dofinansowanie unijne) – inwestycja obejmuje zarówno modernizację dworca, jak i infrastruktury torowo-peronowej. Zmodernizowany obiekt zostanie udostępniony podróżnym w IV kwartale br., a inwestycja w zakresie infrastruktury torowo-peronowej zakończy się w II kwartale 2016 r.
  • Częstochowa Osobowa (7,4 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.
  • Katowice Ligota (4,2 mln zł netto) – otwarcie dworca planowane jest na III kwartał br.

Trwają również przygotowania do inwestycji na dworcu Sosnowiec Maczki (30 mln zł netto) – obiekt ma zostać zmodernizowany, a po zakończeniu inwestycji powstanie tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego (w ramach współpracy PKP S.A. i Politechniki Śląskiej). Obecnie w fazie planowania (w zakresie modernizacji) znajduje się również dworzec w Raciborzu (wcześniej planowany do sprzedaży w ramach programu Dworzec na własność).

W ubiegłym roku PKP SA wykonała remonty śląskich dworców za łączną kwotę 2,7 mln zł netto (w tym dworce: Częstochowa Stradom, Lubliniec). W tym roku PKP S.A. na terenie woj. śląskiego wyremontowało już dworce:

  • Sosnowiec Główny (ok. 1 mln zł netto) - po wielu latach ponownie udostępniono poczekalnię i z podziemnych tuneli przeniesiono tam kasy PKP Intercity. Obiekt otwarty jest całodobowo, objęty ochroną.
  • Chorzów Batory (70 tys. zł netto),
  • Rajcza (90 tys. zł netto),
  • Zebrzydowice (80 tys. zł netto),
  • Węgierska Górka (60 tys. zł netto),
  • Wisła Głębce (68 tys. zł netto),
  • Żywiec (211 tys. zł netto),
  • Ruda Śląska (212 tys. zł netto).

W tym roku planowane są również remonty dworców: Rybnik Paruszowiec (otwarcie ofert w przetargu na wybór wykonawcy nastąpiło 23.06) i Katowice Szopienice (73 tys. zł netto). Wstępne plany dotyczące remontów dworców w 2016 r. obejmują obiekty: Czechowice-Dziedzice, Koniecpol i Koszęcin.

Ponadto PKP SA współpracuje z Urzędami Miast i Gmin w zakresie remontów dworców współuczestnicząc w ich odnawianiu, jak to ma miejsce w Będzinie Miasto, Zabrzu, Tychach.

Jak przypomina MIR, poprawa sieci kolejowej nie tylko główne szlaki, ale także połączenia regionalne. Wykorzystywane są środki z różnych źródeł m.in. z Regionalnych Programów Operacyjnych. W nowej perspektywie UE samorządy przy współpracy PKP PLK planują w ramach RPO przeznaczyć na inwestycje kolejowe dwukrotnie więcej pieniędzy niż w kończącym się budżecie UE. Obecna perspektywa to plany PLK i samorządów na kolejne trasy, tak by maksymalnie wykorzystać linie w regionach, które są społecznie i gospodarczo potrzebne. Planowane są przy nich centra przesiadkowe by integrować środki transportu, tak by się uzupełniały, a nie konkurowały - zapewnia ministerstwo.

Rząd daje nie swoje

Kilka tygodni temu Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak zapowiedziała przeznaczenie dodatkowych 100 mln złotych na infrastrukturę kolejową na Śląsku w ramach rządowego programu wsparcia regionu. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na naszą prośbę uzupełniło te informacje. – Program „100 mln złotych – kolejowa infrastruktura towarowa w województwie śląskim" obejmuje łącznie 20 zadań, które zostaną sfinansowane ze środków własnych PKP PLK i zrealizowane do września przed szczytem przewozów towarowych. Został stworzony we współpracy z przewoźnikami towarowymi – podał MIR.

- Ogłasza się coś, z czego każdy odbiorca rozumie, że oto rząd wykłada dodatkowe 100 mln na kolej. A prawda jest zupełnie inna. Te pieniądze wyłoży spółka kolejowa, ze środków własnych - zauważa Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego Transportu.

W portalu Monitor znajdziesz:

  • Pełną listę 20 nowych inwestycji z Programu Śląsk 2.0 o wartości 100 mln zł
  • Listę wszystkich inwestycji kolejowych na Śląsku planowanych w najbliższych latach o wartości 9 mld zł
  • Komentarz redakcyjny


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5