Minister Transportu Jerzy Polaczek podpisał umowy z przewoźnikami kolejowymi: PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne na organizowanie, wykonywanie i dotowanie międzywojewódzkich i międzynarodowych połączeń kolejowych w ramach usług publicznych na terenie RP. Są to pierwsze umowy tego typu w historii.
Minister Transportu podpisał również umowę z zarządcą dróg kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe na dofinansowanie utrzymania i remontów infrastruktury kolejowej. Umowy te stanowią wykonanie przepisów znowelizowanej w dniu 16 grudnia 2005 r. ustawy o transporcie kolejowym.
W Unii Europejskiej, i od dwóch lat także w Polsce obowiązuje rozporządzenie UE nr 1191/69 o działaniach Państw w zakresie obowiązków służby publicznej w transporcie kolejowym i innych gałęziach transportu. Zgodnie z nim przewoźnik świadczący usługi o charakterze użyteczności publicznej wyzbywa się prawa do dyktowania cen komercyjnych za swoje usługi i przyjmuje taryfikator cenowy na bilety poniżej rzeczywistego poziomu kosztów. Różnicę pomiędzy wpływami z biletów a kosztami funkcjonowania przewoźnika pokrywa organizator transportu kolejowego (samorząd województwa w przypadku ruchu regionalnego i Państwo w przypadku ruchu międzywojewódzkiego i międzynarodowego). Przewoźnik wykonuje rozkład jazdy i z tego tytułu otrzymuje rekompensatę. Podpisanie umów umożliwi rozpoczęcie przekazywania tych środków zarządcy infrastruktury i przewoźnikom kolejowym.
W ustawie budżetowej na 2006 rok przewidziano 250,059 mln zł na wykonywanie pasażerskich przewozów kolejowych międzywojewódzkich i międzynarodowych na obszarze RP w ramach usług publicznych. Zaplanowano także kwotę 260 mln zł na dofinansowanie utrzymania i remontów powszechnie dostępnej infrastruktury kolejowej. Dzięki tym środkom zmniejszą się stawki dostępu, które płacą przewoźnicy kolejowi za korzystanie z linii.
PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne uruchamiają w ciągu doby ponad 417 pociągów międzywojewódzkich i 41 pociągów międzynarodowych.