Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Miasta przejęły od KZK GOP akcje Tramwajów Śląskich

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-12-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP - 30-12-2008, za wnp.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Miasta przejęły od KZK GOP akcje Tramwajów Śląskich
Akcje skomunalizowanej w maju ub. roku spółki Tramwaje Śląskie (TŚ) zostały rozdzielone między śląskie i zagłębiowskie gminy. To ostatni etap procesu przejmowania przez śląskie gminy działającej na ich terenie tramwajowej spółki. Uroczystość przekazania akcji przedstawicielom 12 śląskich miast, po których jeżdżą tramwaje zorganizował we wtorek ich dotychczasowy właściciel - organizujący komunikację miejską w regionie - Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego (KZK GOP).

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Związku Alodia Ostroch, akcje zostały podzielone między samorządy proporcjonalnie - według pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje na terenie poszczególnych miast. Najwięcej, 25 proc. akcji, dostały Katowice, najmniej, 0,9 proc., otrzymała Czeladź.

Samorządy aglomeracji katowickiej starały się o przejęcie ostatniej państwowej spółki tramwajowej w Polsce od kilku lat. Wypracowany wariant komunalizacji TŚ zakładał, że pierwszym z dwóch etapów zmian własnościowych w spółce, będzie przejęcie akcji przez KZK GOP.

Choć przez pewien czas - po skomunalizowaniu Tramwajów Śląskich - zapowiadano, że spółka może pozostać w strukturze KZK GOP na stałe, w maju prezydenci miast współtworzących również ten związek ostatecznie zdecydowali, że podzielą akcje spółki między gminy, a wspólne przedsięwzięcia będzie koordynował Górnośląski Związek Metropolitalny (GZM).

Ten powołany jesienią ub. roku związek powstał m.in. po to, aby realizować wspólne, istotne dla całej aglomeracji przedsięwzięcia
Pierwsze z nich, w których GZM oraz TŚ są partnerami, dotyczy infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej i ma być finansowane z ogólnopolskiej puli 600 mln euro na projekty w zakresie transportu publicznego dla obszarów metropolitalnych.

W ramach śląskiego projektu - przygotowującego region do piłkarskich mistrzostw Europy Euro 2012 - zaplanowano m.in. zakup nowoczesnego taboru (50 tramwajów i 15 trolejbusów) oraz budowę dwóch wielopoziomowych parkingów dla aut osobowych i autokarów. W kluczowych miejscach mają powstać węzły przesiadkowe typu "Parkuj i jedź" oraz infrastruktura rowerowa.

Inwestycja miałaby obejmować łącznie modernizację ponad 100 km i rozbudowę 14 km torów tramwajowych, modernizację 100 eksploatowanych obecnie wagonów, a także przebudowę ponad 40 km sieci trakcji trolejbusowej w Tychach, gdzie przewidziano również powstanie nowego odcinka sieci trakcyjnej.

Tramwaje Śląskie to pierwsza państwowa spółka przekazana samorządom na podstawie znowelizowanej w ub. roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. 30 maja tego ub. roku minister skarbu przekazał KZK GOP wszystkie akcje spółki o nominalnej wartości 95 mln zł. Skumulowana strata TŚ - od chwili powstania w 2003 r. - to kilkadziesiąt milionów złotych.

KZK GOP kontynuowało wdrożony w połowie 2006 r. program restrukturyzacji TŚ. Samorządy, zaraz po przekazaniu TŚ przez Skarb Państwa, zapowiedziały inwestycje w niedoinwestowaną w ostatnich latach infrastrukturę tramwajową. Środki na remonty torowisk, a potem odnowienie taboru - przy zaangażowaniu pieniędzy unijnych - określano na miliard złotych w ciągu kilku lat.

KZK GOP, zrzesza 23 śląskie gminy, spośród których w 12 kursują tramwaje. Tramwaje Śląskie świadczą dla KZK GOP usługi na 30 liniach. Tramwajowa spółka zatrudnia ok. 2 tys. pracowników, w tym ok. 670 motorniczych.

Sieć tramwajowa w aglomeracji katowickiej jest najdłuższa w Polsce - obejmuje ok. 350 km torów. Ok. 240 wyjeżdżających codziennie na trasy tramwajów rocznie przejeżdża łącznie ok. 19 mln kilometrów. Średni wiek taboru to ponad 30 lat; 5 proc. to wozy niskopodłogowe.

 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5