Do konsultacji społecznych trafił projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prywatne. Został on poparty przez zainteresowane podmioty.
Dokument wspomina, że zgodnie z "Master Planem dla transportu kolejowego w Polsce do 2010 r." konieczne jest utworzenie systemowych rozwiązań dla funkcjonowania kolejnictwa w Polsce. W związku z tym, muszą zostać stworzone warunki dla szybkiej absorpcji środków UE. Jak czytamy w dokumencie, "do chwili obecnej w ramach POIŚ nie wydano żadnych środków na realizację inwestycji kolejowych. W 2010 r. optymistycznie należy założyć, że istnieje możliwość realizacji wydatków w ramach Projektów POIiŚ na kwotę ok. 1 mld zł. W latach 2011 – 2014 należy więc wykorzystać w przybliżeniu ok. 7 mld zł, wydać ok. 7 mld zł rocznie – zgodnie z obecnie obowiązującą listą indykatywną". W związku z tym należy zainicjować procedury, które doprowadzą do pełnego zbilansowania inwestycji zaplanowanych w ramach programu POIiŚ. "Z wyliczeń dokonanych przez resort infrastruktury wynika, iż do realizacji zadań zapisanych na liście projektów podstawowych POIŚ brakuje 10,1 mld zł. Jedynym realnym źródłem niezbędnych środków na realizację POIiŚ jest kredyt zaciągnięty w oparciu o przyszłe wpływy do Funduszu Kolejowego (...). Z symulacji dokonanej w październiku 2009 r. przez Bank Gospodarstwa Krajowego wynika, że możliwe jest zadłużenie Funduszu na kwotę 7,5 mld zł. Jest to jednak możliwość czysto teoretyczna. Trudna sytuacja finansów publicznych (istnieje zagrożenie, iż dług publiczny w 2010 r. będzie na poziomie ok. 54-56% PKB) powoduje konieczność intensywnych wysiłków Ministerstwa Finansów zmierzających do ograniczenia wzrostu długu publicznego i tym samym opór przeciwko zaciąganiu nowych zobowiązań przez sferę finansów publicznych. Ponadto aktywny plan wejścia na rynek obligacji Krajowego Funduszu Drogowego (tylko w 2009 r. BGK wyemitował na rzecz KFD obligacje o wartości nominalnej ok. 7,9 mld PLN) oznacza konkurencję wobec planów zadłużenia Funduszu Kolejowego oraz powiększy dług sfery finansów publicznych. Tak więc Fundusz w obecnym kształcie nie pozwala na uzyskanie środków niezbędnych do zbilansowania inwestycji objętych POIŚ i inwestycji o charakterze odtworzeniowym" - czytamy w projekcie.
Ministerstwo Infrastruktury dokonało analizy możliwości korekty listy inwestycji kolejowych w ramach POIiŚ 2007-2013, dostosowując ją do realnych możliwości finansowych (zabezpieczeń środków krajowych), które według ustaleń resortu wynoszą łącznie 26 903,3 mln zł. Szacunki mówią, że koszty kwalifikowane na przedmiotowych zadaniach wynoszą 20 666,7 mln zł, a koszty niekwalifikowane oceniane są na 6 236,7 mln zł.
W dokumencie można przeczytać, że "na lata 2011-2015 na realizację proponowanej listy zadań w ramach POIiŚ należy pozyskać dodatkowe środki na sfinansowanie wydatków niekwalifikowanych w wysokości 4 329,0 mln zł (6 236,7 mln zł - 133,7 mln zł - 146,0 mln zł - 1 628,0 mln zł). Zakłada się, że w latach 2011-2015 praktycznie większość dostępnych na cele inwestycyjne dla PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. środków budżetowych pochodzących z akcyzy szacowanych na ok. 5 500 mln zł oraz Funduszu Kolejowego szacowanych na 3 mld zł zostanie przeznaczonych na inwestycje odtworzeniowe na kluczowych liniach kolejowych (nie objętych aktualnie dofinansowaniem unijnym) oraz na uzupełnienie środków unijnych w kolejowych projektach modernizacyjnych przewidzianych do realizacji w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Zachodzi zatem konieczność pozyskania kredytu (kredytów) EBI w wysokości ok. 1 000 mln EUR (4 070 mln zł), który byłby uruchamiany w niezbędnych transzach w latach 2011-2015. Zgodnie z wstępnymi konsultacjami z EBI instrument taki mógłby być przyznany na okres 30 lat z karencją spłaty rat kapitałowych na 10 lat. Kredytobiorcą będzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a całość kosztów związanych z obsługą kredytu, zgodnie z projektowanymi zmianami winna być odnoszona w bieżące oraz przyszłe wpływy Funduszu Kolejowego. Tylko taka konstrukcja prawna pozwoli PKP PLK S.A. zaciągnąć zobowiązanie kredytowe na zbilansowanie inwestycji w ramach POIiŚ".
Proponowane przez resort zmiany w prawie mają spowodować konieczność zaciągnięcia zobowiązań przez Skarb Państwa w postaci poręczeń i gwarancji na zaciągane przez Fundusz Kolejowy kredyty w wysokości ok. 4,8 mld zł w latach 2010-2015.
W ramach konsultacji społecznych projektowana regulacja została przesłana do prezesa UTK, PKP SA, PKP PLK, Przewozów Regionalnych, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego i Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Podmioty te wyraziły poparcie dla projektowanych rozwiązań, bądź nie zgłosiły żadnych uwag.
Na temat proponowach szczegółowych zmian prawnych można poczytać tutaj