- Samorząd Województwa Mazowieckiego przyjmując Muzeum Kolejnictwa nie mógł przejąć praw, w tym prawa zarządu do gruntu, których Muzeum nie posiadało - poinformowało "Rynek Kolejowy" Ministerstwo Infrastruktury, uzasadniając ubiegłotygodniową decyzję w tej sprawie.
Konflikt o tereny na których znajduje się warszwskie Muzeum Kolejnictwa (budynek Dworca Głównego przy ulicy Towarowej) rozgorzał na nowo w roku 2009, kiedy to PKP SA jednostronnie wymówiło umowę bezpłatnego użytkowania. Od tego czasu obie strony spierają się przy pomocy prawników. W sprawę zaangażował się również Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, który wspólnie z Muzeum wystąpił do Ministerstwa Infrastruktury o unieważnienie decyzji wojewody z 1995 roku, na podstawie której teren przekazano PKP SA.
Według Ministerstwa Infrastruktury, Marszałek Województwa Mazowieckiego we wniosku o stwierdzenie nieważności ww. decyzji uwłaszczeniowej z dnia 13 grudnia 1995r. wskazał, iż w budynkach posadowionych na części gruntu, objętego tą decyzją, miało siedzibę Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, które z dniem 1 stycznia 1999r. zostało przejęte przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Zdaniem Marszałka Województwa Mazowieckiego ta część gruntu, na których posadowione były budynki zajmowane przez Muzeum, podlegała uwłaszczeniu w trybie art. 202 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) na rzecz Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Powołano się również na fakt, że w myśl art. 145 ust. 5 ww. ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa mienie państwowych instytucji kultury staje się z dniem ich przejęcia mieniem właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Zatem mienie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie z dniem 1 stycznia 1999 r. stało się mieniem Samorządu Województwa Mazowieckiego.
W uzasadnieniu postanowienia z dnia 7.07.2011 r. Minister Infrastruktury wskazał, że Muzeum Kolejnictwa - już jako państwowa instytucja kultury - posiadała teren przy ul. Towarowej 1 w Warszawie - teren dawnego Dworca Głównego - na podstawie umowy użyczenia zawartej w dniu 6 grudnia 1996 r. z Centralną Dyrekcją Okręgową Kolei Państwowych. Z umowy tej nie wynika, aby Polskie Koleje Państwowe przekazały Muzeum Kolejnictwa w zarząd nieruchomość, na której znajdowały się budynki przekazane w użyczenie. W związku z tym Samorząd Województwa Mazowieckiego przyjmując Muzeum Kolejnictwa nie mógł przejąć praw, w tym prawa zarządu do gruntu, których Muzeum nie posiadało - uważa Ministerstwo Infrastruktury.
Ponadto Marszałek Województwa Mazowieckiego, reprezentujący Województwo Mazowieckie, nie przedłożył dokumentu potwierdzającego prawa rzeczowe do przedmiotowej nieruchomości (objętej decyzją uwłaszczeniową) na rzecz Samorządu Województwa Mazowieckiego. Brak tytułu prawnorzeczowego do nieruchomości położonej w Warszawie przy ul. Towarowej o pow. 6,3111 ha oznacza w konsekwencji, że Marszałek Województwa Mazowieckiego jako reprezentant Województwa Mazowieckiego nie posiada legitymacji prawnej do żądania stwierdzenia nieważności ww. decyzji Wojewody Warszawskiego Nr 719/95 z dnia 13 grudnia 1995 r. - twierdzi MI.
W grudniu 1996 roku PKP przekazała nieodpłatnie Muzeum Kolejnictwa stanowiące ekspozycję muzealną środki trwałe oraz inwentarz, a także na podstawie umowy użyczenia - zajmowane dotąd obiekty oraz część nieruchomości gruntowej pod ekspozycję taboru.
Przez prawie 15 lat Muzeum funkcjonowało w obecnej lokalizacji przy ul. Towarowej 1 na ok. 1/5 części działki nr 5. Obiekty dawnego Dworca Warszawa Główna były traktowane jako siedziba tymczasowa Muzeum. Ze względu na ich zły stan techniczny obiekty te w 2003 r. postawione zostały w stan likwidacji. Od kilku lat podejmowane są starania zmierzające do uzgodnienia zmiany lokalizacji Muzeum Kolejnictwa zarówno z Dyrekcją Muzeum, jak i Samorządem Województwa Mazowieckiego. PKP S.A. przedstawiała również kilka propozycji nieruchomości zamiennych z posiadanego przez Spółkę zasobu nieruchomości, jednak żadna nie została zaakceptowana przez Muzeum - zaznacza MI w odpowiedzi na zapytanie "Rynku Kolejowego".
Czytaj też: