Wczoraj o godzinie 10.25 na stację warszawskiego metra Słodowiec wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.
Podstawowe informacje o wykonanych obiektach (ok. 2 km jednotorowych tuneli, ok. 200 m torów do zawracania, stacja):
Przetarg na budowę tych obiektów ogłoszono 22 czerwca 2005 r., a jego rozstrzygnięcie nastąpiło 13 września 2005 r. Umowa podpisana została jednak z prawie siedem miesięcy później, czego powodem były protesty składane przez wykonawców. Wniesiono aż 8 protestów do Zamawiającego, a od ich rozstrzygnięć złożono 4 odwołania do arbitrażu Urzędu Zamówień Publicznych. Żaden z wyroków UZP nie podważył prawidłowości prowadzenia przetargu i wyboru wykonawcy przez Metro Warszawskie. Na rozstrzygnięcia UZP zostały złożone 3 skargi do sądu okręgowego – wszystkie odrzucone.
Umowa na budowę została podpisana 5 kwietnia 2006 roku.
Stacja Słodowiec jest stacją jednokondygnacyjną. Na poziomie 0 - poziom terenu - mieszczą się hale odpraw z pomieszczeniami towarzyszącymi, kioski wind, czerpnie i wyrzutnie wentylacyjne. Natomiast poziom -1 tworzą: hala peronowa, pomieszczenia techniczne i technologiczne, kanały wentylacyjne, tory odstawcze.
Podobnie jak na stacji Centrum perony pasażerskie rozmieszczone zostały po bokach stacji, a tory metra biegną pomiędzy nimi. Po obu stronach peronu usytuowane zostały schody stałe, schody ruchome oraz windy.
Wejściem do stacji jest murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami.
Budowa stacji została zakończona 20 marca 2008 roku, ostatnie 30 dni to odbiory Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Straży Pożarnej.
Podstawowe wymiary stacji Słodowiec:
- długość peronów – 120 m;
- szerokość peronów – 2 x 4,5 m;
- szerokość stacji wynikająca ze skrajni metra – 26,8 m
- długość stacji – 155 m
- wysokość hali peronowej na -1 poziomie – 4 m;
- wysokość pawilonów naziemnych z halami odpraw na poziomie 0 – 3,3 m
- długość torów odstawczych – 207 m
Tunel szlakowy, pomiędzy stacjami Marymont i Słodowiec, o łącznej długości 874,36 m, budowany był przy zastosowaniu trzech metod:
- tunel dwutorowy, jednonawowy, żelbetowy w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych rozpartych podczas wykonywania wykopu rozporami stalowymi, długość – 217,30 m.
- dwa tunele jednotorowe drążone tarczą ręczną w obudowie z tubingów żeliwnych, długość – 316,40 m. Ten odcinek wykonywany był metodą tunelową ze względu na potrzebę zlokalizowania szlaku pod fundamentami funkcjonującej trasy szybkiego ruchu.
- dwa tunele jednotorowe jedno i dwu nawowe monolityczne wykonywane w wykopie zabezpieczonym ścianką berlińskiej długość – 340 m. Na tym odcinku, tunel metra kieruje się bliżej powierzchni ziemi ze względu na potrzebę zniwelowania poziomów zagłębienia miedzy stacjami Marymont (13,2 m) i Słodowiec (7,3 m).





* Fot. Metro Warszawskie.