Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Metro się zabezpiecza

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-03-2004
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rzeczpospolita, 22 marca 2004, Jakub Ostałowski

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Metro się zabezpiecza
"Rzeczpospolita" pisze o środkach bezpieczeństwa przedsięwziętych w warszawskim metrze.

Po zamachach w Moskwie i Madrycie w warszawskim metrze panuje stan podwyższonej gotowości. Nocami na stacjach i w tunelach trwają ćwiczenia antyterrorystów. W dzień metrem podróżują policyjni wywiadowcy w cywilu. Miasto chce kupić dla metra dodatkowe kamery i czujniki skażeń chemicznych.
Od 19 marca na stacjach i w wagonach obowiązuje bezwzględny zakaz fotografowania. W metrze pojawiły się ulotki informujące, jak zachować się w razie ataku terrorystycznego. Metro Warszawskie przygotowuje komunikaty wzywające pasażerów do powiadomienia obsługi stacji, jeśli zauważą porzucony bagaż. Warszawiacy usłyszą je już w tym tygodniu.
- Obsługa stacji jest postawiona w stan najwyższej gotowości. Sprawdzamy każdy porzucony bagaż i każdą podejrzanie zachowującą się osobę. Wzmocniliśmy ochronę na naszej stacji techniczno-postojowej na Kabatach - mówi prezes Metra Warszawskiego Krzysztof Celiński. - Żaden z pociągów nie stoi w nocy pod gołym niebem, jak zdarzało się wcześniej. Robimy wszystko, by nie dać się zaskoczyć - zapewnia.
Metra strzeże system kamer. Ich liczba i dokładne rozmieszczenie objęte są tajemnicą. Dzięki nim dyżurny na każdej stacji oraz pracownicy kierującej ruchem centralnej dyspozytorni widzą, co dzieje się na peronach i w tunelach. Jak zdradził nam prezes Celiński, metro zakupi w tym roku dodatkowe kamery.
W metrze wciąż ćwiczą służby specjalne. W lutym w świetle kamer i fleszy policyjni antyterroryści "odbijali zakładników" na stacji Imielin. Miesiąc później w czasie pokazowych ćwiczeń na stacji Dworzec Gdański ratownicy przez 20 minut szukali wniesionej na stację bomby. O większości prób warszawiacy jednak w ogóle nie wiedzą.
Ćwiczenia z udziałem antyterrorystów, policji i straży pożarnej odbywają w nocy
- wtedy metro nie kursuje. Takie próby pozwalają na zapoznanie służb z topografią stacji i tuneli, a także opracowanie różnych wariantów akcji ratunkowej. Rano metro działa już po staremu, a warszawiacy w drodze do pracy nawet nie podejrzewają, co działo się w tunelach kilka godzin wcześniej.
Zamach bombowy to nie jedyne zagrożenie, jakie władze Warszawy biorą pod uwagę.
- W metrze potrzebne są czujniki skażeń chemicznych. Teraz negocjujemy warunki zakupu z brytyjskim producentem. Taki system wykrywa nawet śladowe ilości wojskowych substancji chemicznych, a także groźne dla ludzi środki biologiczne. W razie zagrożenia może uratować życie pasażerom - mówi Lucjan Bełza, dyrektor miejskiego biura bezpieczeństwa.
Porządku w metrze pilnują policjanci oraz Służba Ochrony Metra. W sumie ok. 300 osób. Większość policjantów pełni służbę patrolową w mundurach na peronach i galeriach metra. Wywiadowcy z wydziału kryminalnego jeżdżą metrem w ubraniach cywilnych. Wszyscy potwierdzają: pasażerowie są bardziej czujni niż zwykle. Po zamachu w Madrycie komisariat dostaje dziennie kilkanaście zgłoszeń o podejrzanie zachowujących się osobach i porzuconych pakunkach. Pasażerowie kilkakrotnie alarmowali Służbę Ochrony Metra, kiedy widzieli studenta arabskiego pochodzenia.
- Do każdej takiej sytuacji podchodzimy z powagą. Sprawdzamy wszystkie porzucone przedmioty. Wypytujemy wskazane osoby, szczególnie cudzoziemców, skąd pochodzą i co robią w metrze. Robimy to delikatnie, by ich nie urazić - mówi mł. insp. Wojciech Reszczyk, szef komisariatu w metrze.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5