Od jutra na trzy tygodnie będzie wstrzymany ruch pasażerski między stacjami metra Centrum i Ratusz. Utrudnienia związane są z budową łącznika przesiadkowego na stacji Świętokrzyskiej.
Prace przy budowie ścian szczelinowych przejścia przesiadkowego między dwoma peronami będą prowadzone w odległości zaledwie 70 cm od obudów tuneli I linii. – Sztuka budowlana i bezpieczeństwo pasażerów wymagają ograniczenia ruchu – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy wykonawcy, firmy AGP Metro. W pierwszej kolejności na ok. 10 dni zamknięty będzie tunel zachodni w kierunku Kabat, a następnie – również na 10 dni – tunel wschodni w kierunku Młocin. Drugi z czynnych tuneli będzie wykorzystywany wyłącznie do zjazdów i wyjazdów pociągów.
Ruch pociągów pomiędzy Ratuszem a Centrum będzie od jutra całkowicie wstrzymany (bez pociągu wahadłowego), a stacja Świętokrzyska zostanie zamknięta. Pociągi będą jeździły w dwóch pętlach: Kabaty – Centrum i Ratusz – Młociny. Na stacji Ratusz pociągi w kierunku Młocin będą odjeżdżać z toru w kierunku Kabat, na właściwy tor wjadą dopiero przed stacją Dworzec Gdański. Z tej przyczyny składy będą odjeżdżać rzadziej – co ok. 7-8 min. Pasażerowie z północy (Bródno, Tarchomin itp.) przesiadający się zazwyczaj do metra i jadący dalej niż do placu Bankowego i stacji Ratusz powinni skorzystać z komunikacji naziemnej. W południowej pętli między Kabatami a Centrum czas następstwa będzie wynosił 3,5-4 minuty, więc również nieco rzadziej niż normalnie. – Liczymy się z tym, że mimo wszystko mogą wystąpić pewne opóźnienia. Jutro będzie wszystko się docierać. Będziemy reagować na bieżąco – zapewnia Krzysztof Malawko, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Utrudnienia powinny potrwać do 9 kwietnia br. włącznie. Na stacjach i w pociągach umieszczono sporo plakatów informacyjnych, aby ostrzec pasażerów o utrudnieniach. – Niestety, ale plakaty są zrywane przez podróżnych – mówi Malawko. Na stacjach nadawane są tez komunikaty.
Zmiany w komunikacji naziemnej
Uruchomione zostaną dwie linie tramwajowe zastępcze: 74 z Annopola przez most Gdański, pl. Bankowy i Politechnikę do pl. Narutowicza oraz 75 z Metra Marymont przez pl. Bankowy i Politechnikę do pl. Narutowicza. Oprócz tego linia 15 zamieni się końcówkami z linią 6; piętnastka pojedzie na Metro Marymont, a szóstka na Marymont-Potok. W związku z uruchomieniem linii zastępczych, zawieszona będzie linia 14, a częstotliwość kursowania jedynki zostanie ograniczona, oprócz tego zmienią się rozkłady linii 23 i 26.
Zmiany nie ominą też autobusów. Zostanie uruchomiona linia zastępcza Z-1 z placu Wilsona do Politechniki. Linie ekspresowe E-8 i E-4 w szczycie porannym dojadą do placu Wilsona. Linie 508 i 511, zamiast na pętli Metro Marymont, będą wysadzać pasażerów pod Halą Marymoncką dla ułatwienia przesiadek. Linia 500 zostanie wycofana z Dworca Gdańskiego i skierowana do Ratusza na pl. Bankowy. Dodatkowo w porannym szczycie w godz. 6.30-9.30 autobusy linii 226, 460, 500, 718, 738 oraz 805, kończące na pl. Bankowym, pojadą po wydłużonej trasie do Centrum. Trasę zmieni również linia 303, a 520 będzie w centrum zatrzymywać się na dodatkowych przystankach.