Partnerzy serwisu:
II linia metra

Metro: Nowe windy niedostępne dla niepełnosprawnych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Transport-publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

II LINIA METRA
Metro: Nowe windy niedostępne dla niepełnosprawnych?
Część nowych wind na centralnym odcinku II linii metra jest skryta za drzwiami otwieranymi na klamkę. W dodatku niektóre szyby wychodzą na powierzchni w dziwnych miejscach – np. w pasie dzielącym torowisko i jezdnię. – To windy dla ekip technicznych i ratowniczych – mówi Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.

Na Dworcu Wileńskim jedna z wind prowadzi na wąski trawnik między torowiskiem tramwajowym a jezdnią. Nie ma tu ani pasów, ani chodnika, więc możliwości dojścia są ograniczone. Okazuje się jednak, że nie jest to winda przeznaczona dla pasażerów. – To nie jest ogólnodostępna winda. Jest przeznaczona dla ekip technicznych i ratowniczych. W przypadku pożaru podjeżdża na górę. Służby mają specjalne klucze, żeby je odblokować. Dzięki temu mogą bezpiecznie włączyć się do akcji i dzięki tym windom dostać na wszystkie poziomy – wyjaśnia Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego. Pasażerowie mogą z tego dźwigu korzystać tylko pomiędzy peronem a antresolą.

Takie windy są też na innych stacjach centralnego odcinka II linii metra. To nowość – na I linii dźwigi nie mogą być wykorzystywane w sytuacjach zagrożenia. Nowe windy są także w zdecydowanej większości dostępne także dla pasażerów. Problem z windami „przeciwpożarowymi” jest jednak taki, że na podziemnych kondygnacjach są one ukryte w holach oddzielonych od reszty stacji drzwiami, które trzeba otwierać za pomocą klamki. Przedsionki umożliwiają działanie służbom np. w razie pożaru, ale zarazem utrudniają części pasażerów – niepełnosprawnym na wózkach czy matkom z wózkami – korzystanie z wind. Jak podkreśla Metro, pasażerowie mają do dyspozycji także „normalne” windy. – Na wszystkich stacjach są dwa typy wind – spełniająca normy pożarowe oraz druga, bez przedsionka, z której bez przeszkód mogą korzystać wszyscy – zapewnia Anna Bartoń.

Wyjątek stanowi stacja C-13 Centrum Nauki Kopernik. Tutaj obie windy na peronie są „przeciwpożarowe”. Wynika to z konstrukcji stacji – składa się ona z dwóch oddzielnych korpusów stacji, które nie są połączone na poziomie antresoli, a jedynie na peronie. Strażacy muszą mieć natomiast swobodny dostęp do wszystkich poziomów. Dlatego też, aby ułatwić pasażerom korzystanie, na tej stacji zastosowano automat – po naciśnięciu klamki drzwi otwierają się same i blokują. Podobne rozwiązania występują na stacjach C-9 Rondo Daszyńskiego i C-10 Rondo ONZ.

Część niepełnosprawnych narzeka jednak, że – mimo takiego automatu – i tak przyjęte rozwiązania utrudniają korzystanie z obiektów – tym bardziej, jeśli na części stacji do wind wjeżdża się przodem, a wyjeżdża tyłem. – W przedsionkach są zlokalizowane żółte telefony bądź domofony, które zapewniają bezpośrednie połączenie z dyżurnym stacji bądź pracownikiem Służby Ochrony Metra, którzy w takiej sytuacji pomogą – zapewnia Bartoń.

Czy nie można było zastosować innych rozwiązań – np. kurtyn, które zamykają się w razie pożaru, albo przycisków, które umożliwiałyby automatyczne otwarcie drzwi? – Drzwi spełniają wszelkie normy ogniotrwałości i niedostępności dla dymu. Spełniają zarazem wszelkie normy dostępności dla pasażerów – twierdzi Anna Bartoń.

Więcej na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5