Partnerzy serwisu:
Pasażer

Metro nie dba o bezpieczeństwo pasażerów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dziennik Polska, 28 października 2008

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Metro nie dba o bezpieczeństwo pasażerów?
Władze warszawskiego Metra igrają z bezpieczeństwem pasażerów. Na tory wypuszczane są pociągi w złym stanie technicznym. W każdej chwili mogą ulec awarii lub wypadkowi.

Dziennikarze "Polski" dotarli do książek przeglądów okresowych kilku pociągów metra - są w nich odnotowywane wszystkie awarie i naprawy pociągów. Ich lektura przeraża. W metrze jeżdżą pociągi, które psują się codziennie. Wiele składów zjeżdża do bazy na Kabatach po kilka razy w tygodniu z powodu tych samych usterek.

 

Pociąg 02 w ciągu siedmiu i pół tygodnia (między 9.08. a 1.10.) miał aż 11 razy kłopoty z hamowaniem. W jednym przypadku - 28 sierpnia - skład zjechał z trasy awaryjnie, ale maszynista nie wpisał do książki rodzaju usterki. W tym samym okresie pociąg kilka razy miał problemy z drzwiami. Raz zjechał do bazy na Kabatach, bo spod wagonów czuć było spaleniznę.

Skład produkcji francuskiej rusza ze stacji Dworzec Gdański w kierunku Placu Wilsona. Rozpędza się i po ok. 20 sekundach osiąga prędkość 60 km/h - maksymalną dozwoloną na torze. Nagle pociąg staje dęba. Pasażerowie upadają na podłogę. - Nie pamiętam, kiedy dokładnie to było, gdzieś na początku października. Gdy pociąg stanął jak wryty, wszyscy byli przerażeni - mówi nam jeden z pasażerów. Po półminutowym postoju w tunelu pociąg pojechał dalej.

Okazuje się, że bez powodu w pociągu załączają się hamulce awaryjne. Dotyczy to niejednego składu. - Niektóre składy hamują całą mocą. Nie możemy nic z tym zrobić, bo za takie hamowanie odpowiada automatyczny system ograniczający prędkość. Steruje tym elektronika - mówi maszynista proszący o anonimowość. Tymczasem władze Warszawy chcą, by metro jeździło z prędkością 80 km/h. Już wystąpiły w tej sprawie do Urzędu Transportu Kolejowego.

"Polska" ustaliła, że pociągów, które bez powodu awaryjnie hamują, jest w metrze co najmniej trzy. Na przykład pociąg złożony z francuskich wagonów o nr. 21. Podobnie skład o nr. 10 (wagony rosyjskie). 1 września wyjechał on na trasę po kilkudniowym przeglądzie. Tego samego dnia zjechał jednak awaryjnie, bo wspomniany system znów szwankował. Jak wynika z książ-ki serwisowej, do 10 września pociąg zjeżdżał awaryjnie prawie codziennie. Z podobną częstotliwością zjeżdżał także pociąg nr 5.

Na tym jednak nie koniec. W ubiegłym roku do metra trafiły nowe wagony produkcji rosyjskiej. Miały one zamontowane specjalne kładki między wagonami. Umożliwiają one bezpieczną ewakuację. Z oryginalnym sprzętem jeździły jednak tylko kilka tygodni. Później je zdemontowano. W księdze jednego z pociągów pojawił się wpis: "Zdjęto na polecenie kierownika działu".

Sobota, 18 października, ok. godz. 21. Stacja Służew. Po raz drugi w ciągu tygodnia zepsuł się tam pociąg rosyjski o numerze 01 jadący w kierunku Kabat. Stał ponad piętnaście minut. Maszynista uruchomił pociąg, korzystając z kabiny w wagonie od strony Młocin i nie widząc toru przed sobą, pojechał w kierunku Kabat. Pociąg przejechał tak dwie stacje. W tym czasie w kabinie od strony Kabat nikogo nie było. Gdyby ktoś wpadł pod jadący pociąg, maszynista nawet by tego nie zauważył. Dopiero na Stokłosach do kabiny w pierwszym wagonie wsiadł dyżurny stacji. Ale nie potrafił nawet załączyć hamulca awaryjnego - nie był do tego szkolony!

Skąd biorą się awarie? Nasi rozmówcy, którzy znają się na taborze metra, twierdzą, że mogą to być kiepskiej jakości części, nieprawidłowy serwis lub brak odpowiednich umiejętności maszynistów.

Co na to Metro? W ubiegłym tygodniu próbowaliśmy porozmawiać z prezesem Jerzym Lejkiem. Nie odbierał telefonów. W sobotę na uroczystym otwarciu bielańskiego odcinka metra prezes odmówił odpowiedzi na nasze pytania i odesłał nas do rzecznika. Ten poprosił o przesłanie pytań na piśmie. Do zamknięcia tego wydania gazety nie dał na nie odpowiedzi.

Książki serwisowe pokazaliśmy więc prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego, który nadzoruje bezpieczeństwo na kolei. - Z uwagi na podejrzenie nieprawidłowości zaplanowaliśmy kontrolę przestrzegania przepisów bezpieczeństwa i właściwej eksploatacji pociągów metra - mówi Wiesław Jarosiewicz, prezes UTK. Inspektorzy mają się pojawić w metrze jeszcze w tym tygodniu.

 

 

\

* Fot. Rynek Kolejowy.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5