Realizacja największej inwestycji kolejowej Opolszczyzny o wartości przeszło 400 mln zł nabiera tempa - informuje PLK. Chodzi o prace na głównej trasie kolejowej z Opola do Kędzierzyna współfinansowane z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Pierwsze efekty
prac rozpoczętych we wrześniu widać na odcinku pomiędzy Raszową a Gogolinem. Przebudowany jest jeden z dwóch torów. Są nowe pokłady i szyny oraz wymieniane rozjazdy. Wykonano też odwodnienie i wzmocniono podtorze. Aby zamontować nową sieć trakcyjną posadowiono nowe konstrukcje wsporcze. Teraz
wykonawca (firma Porr w konsorcjum z Trakcja System) pracuje na równoległym torze na odcinku Raszowa - Gogolin oraz Górażdże - Przywory Opolskie. Dobre tempo prac zapewnia zastosowanie specjalistycznego sprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany nawierzchni (PUN) oraz oczyszczarki tłucznia RM – 80.
Windy i przejścia podziemne ułatwią dostęp do pociągów
Modernizacja zwiększy komfort obsługi podróżnych. Na 10 stacjach i przystankach korzystnie zmieni się 20 peronów. Z nowych, 200 metrowych platform mogą już korzystać podróżni na stacji w Zdzieszowicach i przystanku w Jasionie. Wszystkie perony będą dostosowana do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Gogolinie zostanie wybudowane przejście podziemne na perony. Na stacjach w Zdzieszowicach, Gogolinie i Opolu Groszowicach oraz na przystanku Opole Grotowice dostęp do peronów dla osób o ograniczonej mobilności i podróżnych z cięższym bagażem lub z wózkami dziecięcymi ułatwią zamontowane windy.
Roboty przy realizacji największej kolejowej inwestycji woj. opolskiego trwają od września ubiegłego roku. To modernizacja 44 kilometrowego odcinka magistrali kolejowej linii E 30, pomiędzy Opolem Groszowicami a Kędzierzynem Koźle. Roboty w terenie poprzedziła faza projektowa. Przebudowa 27 przejazdów kolejowo-drogowych podniesie poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Oprócz nowej nawierzchni, na niektórych przejazdach zostanie zamontowany monitoring.
Zwiększą się możliwości transportu towarów. Odnowionych zostanie 66 obiektów inżynieryjnych, w tym 4 wiadukty i 8 mostów. Będą przystosowane do większej prędkości pociągów i przejazdu cięższych składów towarowych. Modernizacja linii prowadzona jest przy utrzymaniu przejezdności trasy, co wymaga zachowania zwiększonego reżimu bezpieczeństwa wykonywanych robót - informuje PLK.
Do 160 km/h
Zmodernizowane tory, 80 nowych rozjazdów i sieć trakcyjna oraz nowe urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego pozwolą na zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/godz. O połowę skróci się czas przejazdu z Opola do Kędzierzyna Koźla (z 50 do 25 min).
Zwiększy się przepustowość tej trasy, którą obecnie przejeżdża ok. 80-90 pociągów w ciągu doby – w tym 48 pociągów pasażerskich. Jest to szczególnie ważne, gdyż linia stanowi główny korytarz transportowy pomiędzy Górnym i Dolnym Śląskiem.
Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice - Kędzierzyn Koźle wynosi 412 mln zł. Jej zakończenie przewidziano na październik 2021 r. Natomiast wartość realizacji całego projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km 37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 628,5 mln zł.
Modernizacja prowadzona jest dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”), to przeszło 397,3 mln zł.