Partnerzy serwisu:
Biznes

Luksemburg chce połączenia kolejowego do Polski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
03-02-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Luxembourg-Poland Business Club

Podziel się ze znajomymi:

Luksemburg bada możliwość stworzenia bezpośredniego połączenia kolejowego między Wielkim Księstwem a Polską. Nowa trasa miałaby połączyć istniejącą trasę do Le Boulou na granicy francusko-hiszpańskiej. Czas przewozu zostałby wówczas skrócony o połowę.

Strona polska jest do projektu nastawiona entuzjastycznie. - To bardzo perspektywiczny projekt odpowiadający na trendy na europejskim rynku towarowych przewozów kolejowych – komentuje Jacek Neska, dyrektor zarządzający PKP Cargo.

Planowane połączenie w oparciu o istniejącą infrastrukturę kolejową miałoby bezpośrednio połączyć Wielkie Księstwo Luksemburga z Poznaniem i Warszawą. – Takie rozwiązanie było by milowym krokiem do skrócenia czasu transportu cargo o połowę. Obecnie większość towarów z Polski transportowanych jest po drogach. Zajmuje to nawet dwa dni, by dowieść je do Luksemburga i aż cztery, by trafiły do Barcelony. Połączenie kolejowe skróciłoby czas nawet o połowę – mówi Alain Krecké, starszy manager w Luksemburskim Klastrze Logistycznym.

Terminale pomogą

W ostatnich latach PKP Cargo zrealizowało dwie kluczowe inwestycje ukierunkowane na obsługę przewozów między Europą Zachodnią, a państwami Centralnej i Wschodniej Europy (Małaszewicze na polsko-białoruskim przejściu granicznym oraz oddany w grudniu Poznań Franowo). Polska od dawna postrzegana jest jako kluczowy kraj tranzytowy w transporcie między Europą Zachodnią, a państwami WNP. Wspólny projekt z Luksemburgiem miałby strategiczne znaczenie.

Geograficzne położenie Luksemburga w centrum Zachodniej Europy, a także połączenia kolejowe z Niemcami, Włochami, Francją i Hiszpanią sprawia, że jest on wyjątkowo atrakcyjny pod względem logistycznym. – Nie muszę nikogo przekonywać, że dla firm transportowych kluczowy jest czas i koszt transportu. Dlatego właśnie spodziewam się, że strona polska będzie zainteresowana projektem – dodaje Alain Krecké.

Luksemburg idzie w infrastrukturę logistyczną. To odpowiedź na kryzys

Inwestycje Luksemburga w rozwój infrastruktury logistycznej to odpowiedź kraju na konieczność zdywersyfikowania gospodarki, która w głównej mierze opiera się na sektorze finansowy. Do 2015 roku możliwości logistyczne, rozumiane jako zdolność do obsługi cargo, zwiększą się czterokrotnie. Stanie się tak dzięki rozbudowie terminal cargo w Bettenburgu.

- Atrakcyjność projektu podwyższa bardzo dobra lokalizacja i organizacja pracy stacji rozrządowej i terminali w Bettenbourgu, który często określany jest jako centralny punkt w europejskiej sieci. W naszej opinii, dotychczasowe doświadczenie terminalu m. in. w obsłudze towarów z Hiszpanii i Francji, pozwala oczekiwać na zbudowanie konkurencyjnego połączenia zarówno w zakresie przewozów kontenerowych, jak również dla produktów typy „Rail Motorway” – dodaje Jacek Neska.

Koleją szybciej, niż ciężarówką

Pierwsze kroki na drodze do rozpoczęcia strategicznego projetku już zostały podjęte. W Luksemburgu odbywa się konferencją współorganizowana przez Luxembourg-Poland Business Club, Amabsadę RP  oraz Deloitte, na której dyskutują przedstawiciele obu zainteresowanych stron.

- Współpraca z Polską może się okazać równie kluczowa co ta nawiązana z Włochami, Hiszpanią czy krajami skandynawskimi. Teraz pozostała kwestia podjęcia decyzji i znalezienia finansowania przez stronę polską. My już zdecydowaliśmy na tak – konkluduje Alain Krecké.

Dla porównania, długość trasy Warszawa – Luksemburg to 1300 km, czas transportu cargo drogą wynosi 2,5 dnia. Natomiast trasa Luksemburg– Barcelona ma długość 1100 km. Czas transportu cargo drogą to 2 dni, czas transportu cargo koleją tylko 15 godzin.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5