W połowie kwietnia uruchomiono pierwsze na linii nr 68 Lublin – Przeworsk lokalne centrum sterowania. Wykonana inwestycja ma pozwolić na większą przepustowość odcinka łączącego stolicę województwa lubelskiego z Kraśnikiem poprzez „przywrócenie do życia” nieczynnej od wielu lat stacji Wilkołaz. Przez ostatnie lata wykonano także wiele innych robót infrastrukturalnych.
Linia kolejowa nr 68 między Lublinem a Stalową Wolą Rozwadów jest jednotorową, niezelektryfikowaną droga żelazną, łącząca m.in. stolice regionów Polski południowo- wschodniej – wspomnianego miasta nad Bystrzycą i Rzeszowa. Jest na niej realizowany ruch pasażerski regionalny i międzywojewódzki, można na niej spotkać także składy towarowe.
Przez wiele lat problemem tej trasy był odcinek Lublin – Kraśnik. Po likwidacji stacji Leśniczówka i zamknięciu stacji Wilkołaz na odcinku liczącym około 24 km między Niedrzwicą a Kraśnikiem nie było możliwości wyminięcia się pociągów. Innym problemem był pogarszający się stan techniczny oraz wzrost ruchu samochodowego, który (poza licznymi kolizjami i wypadkami, dezorganizującymi ruch kolejowy na wiele godzin) powodował konieczność wprowadzania ograniczeń prędkości na przejazdach. Podjęto jednak liczne działania mające poprawić sytuacje na jednej z ważniejszych dla ruchu pasażerskiego tras w regionie. Dzięki nim m.in. miano poprawić przepustowość jednotorowej linii kolejowej.
LCS Niedrzwica
Najważniejszym zadaniem w tym zakresie było wybudowanie LCS Niedrzwica. Celem tego przedsięwzięcia było objęcie sterowaniem z jednego miejsca trzech stacji – wyżej wymienionej oraz Lublin Zemborzyce i Wilkołaz. Prace rozpoczęto w 2011 r. i trwały one do wiosny bieżącego roku, bo jak informuje Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskich Linii Kolejowych, 14 kwietnia 2015 r. do próbnej eksploatacji przekazano urządzenia komputerowe typu ISKRA.
– Nowy skomputeryzowany sprzęt zastąpił urządzenia mechaniczne z sygnalizacją kształtową na stacjach Lublin Zemborzyce i Niedrzwica oraz urządzenia kluczowe na stacji Wilkołaz – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz.
Jak informowaliśmy w miesięczniku „Rynek Kolejowy”, posterunek w centrum zdalnego sterowania urządzeniami srk miał zostać wyposażony w dwa stanowiska zobrazowania, komputery zależnościowe, komputer wykonawczy oraz elementy wykonawcze. Na stacjach objętych obszarem zdalnego sterowania, tj. stacji Lublin Zemborzyce i Wilkołaz zabudowane miały być: stanowiska sterowania lokalnego manewrami, komputery wykonawcze i elementy wykonawcze (semafory, napędy zwrotnicowe, liczniki osi itp.). Dodatkowo na wszystkich stacjach spółka Elester-PKP (wykonawca zadania) miała dostarczyć i uruchomić urządzenia elektrycznego ogrzewania rozjazdów i urządzenia sterowania oświetleniem terenów kolejowych typu ZNOR-2, a także przygotować światłowodową sieć transmisyjną.
Roboty infrastrukturalne
Jak dodaje Maciej Dutkiewicz, w ramach inwestycji prowadzona jest również modernizacja dwóch przejazdów kolejowych, które dotychczas są sterowane z miejsca. Ma ona zakończyć się pod koniec maja.
– Wtedy też sterowanie przejazdów będzie realizowane przez naszych pracowników ze stacji Niedrzwica – kończy przedstawiciel wydziału prasowego zarządcy infrastruktury kolejowej.
W minionych kilku latach, głównie ze środków własnych PKP PLK, wykonano wiele innych prac, dzięki którym poprawił się stan techniczny omawianego odcinka. Do najważniejszych należy przebudowa układów torowych modernizowanych stacji wraz z budową nowych peronów wyspowych w trzech lokalizacjach. W Niedrzwicy i Wilkołazie zastąpiły one perony ziemne. W iście ekspresowym tempie wykonano również naprawę główną szlaku Lublin Zemborzyce – Niedrzwica. Do tego celu wykorzystano materiały staroużyteczne odzyskane z modernizowanych linii kolejowych. Bez wstrzymywania ruchu kolejowego na jednotorowej trasie naprawiono również wiadukt nad drogą powiatową w Wilkołazie. Za sprawą modernizacji kilku przejazdów, połączonych z zabudową urządzeń, poprawiono bezpieczeństwo i płynność ruchu.
Modernizacja za kilka lat
To nie koniec zapowiadanych prac infrastrukturalnych na linii nr 68 w najbliższym czasie. Planowana jest modernizacja odcinka Lublin – Stalowa Wola Rozwadów wraz z jej elektryfikacją. PKP Polskie Linie Kolejowe są na etapie pozyskiwania dokumentacji przedprojektowej dla tej inwestycji. Środki na ten cel mają pochodzić z unijnego Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.