PKP Polskie Linie Kolejowe wyłoniły wykonawcę zadania, którego celem jest zakończenie modernizacji zabytkowego wiaduktu i przebudowy układu komunikacyjnego w rejonie dworca kolejowego Lublin. Aby dokończyć prace zarządca infrastruktury kolejowej był zmuszony zwiększyć zaangażowanie finansowe. Zdaniem wyłonionego w postępowaniu przetargowym wykonawcy (spółka Strabag), czas na realizację zadania jest krótki, ale możliwy do wykonania.
Projekt realizowany z problemami
„Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin” to jeden z 6 projektów infrastrukturalnych, na które PKP PLK uzyskało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Jego realizację (roboty budowlane) rozpoczęły się w 2011 r., jednak wykonawca zadania opuścił plac budowy. Z uwagi na niedoszacowanie wartości projektu, na jego dokończenie brakowało środków. Szerzej informowaliśmy o tym tutaj i tutaj.
Jest umowa
Dopiero większe zaangażowanie finansowe PKP PLK spowodowało, że udało się wyłonić wykonawcę na dokończenie robót budowlanych w ramach tego projektu.
- W przetargu na przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Kunickiego i przejścia podziemnego w rejonie dworca kolejowego Lublin zwyciężyło przedsiębiorstwo Strabag Sp. z o.o., które zadeklarowało wykonanie zadania za blisko 17 mln zł brutto. Zadeklarowany przez wykonawcę koszt zadania został pozytywnie zweryfikowany i zaakceptowany przez PKP PLK. Zaangażujemy w ten projekt większe środki własne. Roboty budowlane zakończą się do dnia 31 lipca 2015 r. - wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Maciej Dutkiewicz z Wydziału Prasowego zarządcy narodowej infrastruktury kolejowej.
W dniu 29 października tego roku umowa na dokończenie zadania została podpisana.
- Przedmiotem zamówienia jest dokończenie prac projektowych i wykonanie robót budowlanych, obejmujących przebudowę układu komunikacyjnego wraz z modernizacją zabytkowego wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin – informuje „Rynek Kolejowy” Ewa Bałdyga, Rzecznik Prasowy spółki Strabag. - Przez przebudowę układu komunikacyjnego rozumie się poprowadzenie nowych ciągów pieszych, ułatwiających przemieszczanie się pomiędzy dworcem kolejowym a miastem oraz poszerzenie skrajni poziomej i zwiększenie pionowej pod wiaduktem, usprawniające ruch pojazdów samochodowych, poruszających się ulicą Władysława Kunickiego – dodaje Ewa Bałdyga.
Wykonawca prac projektowych i budowlanych zadanie będzie musiał wykonać w ciągu najbliższych 8 miesięcy.
- Termin realizacji jest krótki, ale możliwy do wykonania – podkreśla Rzecznik Prasowy spółki Strabag.
Nie tylko kolej...
Strabag wykona również zadania związane z przebudową dróg. Jak informuje Ewa Bałdyga, prace te będą wykonane na zlecenie dwóch inwestorów – PKP PLK i Urzędu Miasta Lublin. Na rzecz zarządcy infrastruktury kolejowej zrealizowane zostaną roboty pod wiaduktem. Dodatkowe prace będą wykonane na rzecz samorządu miejskiego.
- W ramach umowy Strabag przebuduje skrajnię pod wiaduktem do wysokości 4,5 m oraz przebuduje drogę o długości 52,3 m z jednej strony wiaduktu i 38,0 m z drugiej. Dodatkowo w związku z budową nowej zatoki autobusowej przy placu przydworcowym STRABAG wymieni 90 m warstwy ścieralnej i wiążącej na całej szerokości ul Kunickiego – kończy Rzecznik Prasowy spółki Strabag.