PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do 5 września czekają na zainteresowanych dokończeniem prac projektowych i budowlanych na stacji Lublin w ramach zadania „Przebudowa układu komunikacyjnego wraz z modernizacją wiaduktu kolejowego i przejścia podziemnego w obrębie dworca kolejowego Lublin”. Po opuszczeniu placu budowy przez poprzedniego wykonawcę oraz brakiem pozytywnego rozstrzygnięcia wcześniejszych postępowań przetargowych istnieje realne zagrożenie niewykonania projektu dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 2007-2013.
O problemach przy realizacji wymienionej inwestycji informowaliśmy wielokrotnie. Zadanie, którego celem jest m.in. poprawa dostępności do dworca kolejowego Lublin, miało być zakończone w I kwartale 2013 r. Niestety, prace zostały wstrzymane i nie mogą rozpocząć się ponownie. Dotychczas nie znalazł się chętny do dokończenia inwestycji za zapłatę proponowaną przez zarządcę narodowej sieci linii kolejowych. W ostatnim postępowaniu przetargowym zainteresowane wykonaniem zadania podmioty wskazały na wyraźnie wyższe kwoty niż środki przeznaczone na ten cel przez PKP PLK.
Zadanie to jest realizowane z dofinansowaniem z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WL 2007-2013. Środki unijne stanowią nawet 85% kosztów kwalifikowanych projektu, określonej w dokumentacji wykonanej na rzecz PKP PLK S.A. Mając tak duże wsparcie finansowe wydaje się, że nie powinno być problemu ze sfinansowaniem inwestycji. Jednak jest inaczej.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy” w Departament Regionalnego Programu Operacyjnego, problemu należy upatrywać w niedoszacowaniu wartości projektu. Z ostrożnej analizy urzędników odpowiedzialnych za realizację programu wynika, że podmiot wykonujący studium wykonalności dla PKP PLK zbyt nisko ocenił wartość zadania, określając je na 20,7 mln zł. Wcześniejsze, szacunkowe kalkulacje kosztów określały wartość projektu na 42,5 mln zł, czyli kwotę ponad dwukrotnie wyższą.
Paweł Florek z Departamentu Regionalnego Programu Operacyjnego podkreśla, że organy województwa lubelskiego starały się pomóc PKP PLK w realizacji tego zadania.
- Zarząd Województwa Lubelskiego zgodził się m.in. na zwiększenie dotacji dla PKP PLK o 4,4 mln zł oraz na wydłużenie czasu potrzebnego do zakończenia inwestycji. Dlatego, w dalszym ciągu wierzymy, że uda się doprowadzić ją do szczęśliwego finału i, że już pod koniec przyszłego roku mieszkańcy Lublina będą mogli przejechać pod i po odnowionym wiadukcie. Jednak w tym momencie, przyszłość przedsięwzięcia leży wyłącznie w rękach władz kolejowej spółki – wyjaśnia
Departament Regionalnego Programu Operacyjnego ma nadzieje, że zarządca infrastruktury kolejowej w niebawem wyłoni wykonawcę, który wykona pozostałe roboty projektowe i budowlane. W innym przypadku spółka będzie musiała zwrócić wypłaconą jej część dofinansowania wraz z odsetkami oraz straci możliwość skorzystania z pozostałej (niewypłaconej jeszcze) części unijnego dofinansowania.