Jesień będzie czasem intensywnych prac remontowo- modernizacyjnych na lubelskich szlakach kolejowych. Roboty obejmą nie tylko wymianę nawierzchni, ale także remonty obiektów mostowych, wiaduktów i przejazdów drogowo- kolejowych. Pracami zostanie objęta nie tylko najważniejsza linia nr 7 Warszawa – Dorohusk, ale także inne linie, w tym lokalne.
Jak poinformował „Rynek Kolejowy” Zygmunt Osiak, dyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Lublinie, w regionie zostaną wydatkowane środki z rezerw, będących w dyspozycji Centrali PKP PLK S.A.
- Cieszymy się bardzo z pozyskania dodatkowych środków – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Zygmunt Osiak. - Pozwolą one na wykonanie wielu bardzo potrzebnych prac. Mimo że mamy mało czasu, bo roboty muszą być wykonane do końca roku, to zdążymy – deklaruje.
Najważniejszą inwestycją, także z punktu widzenia pasażerów, będzie naprawa nawierzchni na dwóch szlakach newralgicznej dla regionu linii nr 7. Zostanie powstrzymana dalsza degradacja odcinka Puławy – Klementowice – Nałęczów, któremu groziło wprowadzanie ograniczenia prędkości. Stanie się tak dzięki wymianie ponad 16 tysięcy podkładów oraz szyn na długości 10,8 km. Do prac zostaną wykorzystane nowe podkłady drewniane, natomiast szyny pozyskano jako pełnowartościowy materiał staroużyteczny z modernizowanej linii Warszawa - Gdańsk. Miejscami, w ramach istniejącej niwelety, zostanie przeprowadzona korekta łuków. Ponadto zostanie uzupełniona podsypka, a cały odcinek podbity i przeszlifowany. Roboty prowadzone będą w obu torach. Obecnie trwają prace przygotowawcze do realizacji tego zadania.
Wyremontowana zostanie także łącznica łącząca linie nr 7 i 26 w Dęblinie. Z uwagi na zły stan techniczny biegnącej na wysokim nasypie trasy między mostami na Wieprzu i Wiśle konieczne było wprowadzenie ograniczenia prędkości do 20 km/h. Jednak powinno to się zmienić po wykonaniu zaplanowanych robót. Podczas nich zostanie wymieniona nawierzchnia (szyny i podkłady). Nowa będzie także sieć trakcyjna ze słupami włącznie. Lepszą nawierzchnię na przejeździe kolejowo- drogowym odczują kierowcy. - Z uwagi na położenie łącznicy w łuku dla utrzymania dłuższej żywotności nowej nawierzchni zastosujemy zewnętrzną szynę utwardzaną i podkłady tzw. „igreki”(YPSYLON) - informuje dyrektor ds. technicznych.
Zakładane prace, mimo że będą prowadzone na jednym torze, to utrudnią ruch na linii nr 7 oraz wymienionej łącznicy. Jednak jak zapewnia Zygmunt Osiak nowe zadania będą skoordynowane z prowadzonymi właśnie robotami (np. remontem przyczółka mostu na Wiśle i malowaniem mostu na Wieprzu) tak, aby przewoźnicy jak najmniej odczuli tymczasowe niedogodności z nimi związane.
Duża inwestycja szykuje się również na linii nr 30 Łuków – Lublin Północny. Obok naprawy tzw. małych obiektów inżynieryjnych na odcinku Parczew - Lubartów, jeszcze w tym roku zostanie wyremontowany most na Tyśmienicy pod Parczewem. - Inwestycja ta jest konieczna z uwagi na zły stan techniczny istniejącej budowli, który spowodował m.in. ograniczenia dopuszczalnego nacisku na oś. Po naprawie mostów przewoźnicy towarowi będą mogli jeździć z pełnym obciążeniem posiadanych wagonów – podkreśla Zygmunt Osiak.
Zastosowana konstrukcja nie będzie nowa. Pozyskana została ze zmodernizowanej linii E20 Warszawa - Terespol i dotychczas była zmagazynowana w Parczewie. Wymianę mostu oraz naprawę wymienionych obiektów wykona Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.
Jeden z obiektów zostanie naprawiony na linii nr 66 w km 9.175 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe. W tym przypadku będzie to inwestycja wspólna Polskich Linii Kolejowych i LHS-u. Zadanie to wykona Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno- Torowe z Gdańska.
Obecnie trwają także prace wykończeniowe na odcinku Stawy – Okrzeja linii nr 26 i między Lublinem a Świdnikiem na linii nr 67.
- Wykonanie wymienionych prac będzie możliwe dzięki przychylności Centrali i Zarządu PLK S.A., za co dziękujemy – kończy dyrektor ds. technicznych ZLK w Lublinie.