Partnerzy serwisu:

Londyn: Dobra komunikacja kluczem do rewitalizacji i rozwoju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-10-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Witold Urbanowicz

Podziel się ze znajomymi:

Londyn: Dobra komunikacja kluczem do rewitalizacji i rozwoju
W latach 80. w miejscu poprzemysłowych doków we wschodnim Londynie zaczęła wyrastać nowoczesna dzielnica biznesowa, będąca obecnie nowym centrum finansowym miasta. Bez dobrej i atrakcyjnej komunikacji nie byłoby to możliwe. Całe przedsięwzięcie niesie też pewną nauczkę – powodzenie projektu rewitalizacyjnego było tak duże, że nowe połączenia okazały się niewystarczające.

Dzięki Tamizie Londyn leży właściwie u wrót mórz i oceanów. Meandrująca szeroka rzeka stwarzała idealne warunki dla rozwoju przemysłu portowego i stoczniowego, zwłaszcza we wschodniej części miasta. Pierwszy dok postojowy dla statków powstał pod koniec XVII w., jednak największy rozwój tego obszaru nastąpił w XIX stuleciu. Ich znaczenie znacznie zmalało po II wojnie, kiedy w latach 60. w transporcie wodnym zaczęły być wykorzystywane kontenery, wymagające większych statków. Przemysł morski zaczął korzystać z portów znajdujących się bliżej ujścia rzeki. Między 1960 r. a 1980 r. wszystkie londyńskie doki zostały zamknięte, co skutkowało uwolnieniem 21 km2 niepotrzebnej przestrzeni. Zubożenie, wysokie bezrobocie i inne kwestie społeczne szybko stały się problemem wschodniego Londynu.

Lekka automatyczna kolej zamiast metra

Pierwsze koncepcje zagospodarowania poprzemysłowych obszarów powstawały już w momencie zamykania kolejnych doków. Obszar do rewitalizacji był specyficzny – centrum przyszłej dzielnicy biznesowej leży bowiem na swoistym półwyspie, otoczonym z trzech stron rzeką. Bez znacznej poprawy połączeń komunikacyjnych żaden projekt nie osiągnąłby sukcesu. W 1973 r. jedno ze studiów przewidywało budowę mini-tramwaju, jako że budowa kolei konwencjonalnej czy linii metra była postrzegana jako nieopłacalna. W kolejnych latach pojawiały się inne koncepcje: powołany w 1974 r. komitet rozważał opcję budowy lekkiej kolei, natomiast raport z 1976 r. proponował budowę linii metra.

Sytuacja zmieniła się, gdy w 1979 r. władzę objął konserwatywny gabinet Margaret Thatcher – plany rewitalizacji poprzemysłowych doków nabrały tempa. Budowa metra została uznana jednak za zbyt kosztowną, ponownie do łask powróciła lekka kolej. Powstała koncepcja zbudowania wydzielonej automatycznej kolei, która składałaby się z dwóch linii o długości 13 km i 13 stacji. W 1981 r. rząd powołał Korporację dla Rozwoju Londyńskich Doków (LDDC – London Docklands Develompent Corporation), odpowiedzialna za pozyskiwanie, planowanie oraz zarządzanie obszarem doków. Ponadto dla ułatwienia rozwoju utworzona została w tym miejscu specjalna strefa ekonomiczna.

LDDC zleciło zarządcy komunikacji (LT – London Transport) wykonanie dokładnego studium transportowego dla rewitalizowanego obszaru. Pod uwagę brane były różne rozwiązania i trasy, łącznie z budową linii w formie klasycznego ulicznego tramwaju. Jako najlepszą odpowiedź na potrzeby komunikacyjne przyszłej dzielnicy uznano linię lekkiej kolei, która łączyłaby półwysep z siecią londyńskiego metra w rejonie stacji Tower Hill, zlokalizowanej we wschodnich obrzeżach centrum miasta. Ta południowo-zachodnia linia wykorzystywałaby częściowo niepotrzebną przestrzeń na wiaduktach kolejowych – zarówno tych czynnych, jak i już nieużywanych. Jako drugie połączenie, w przypadku gdyby budowa pierwszego okazała się zbyt droga, założono trasę z południa na północ do stacji Mile End, leżącej poza centrum. Jednak w obliczu prognoz liczby mieszkańców oraz zatrudnienia planiści uznali za konieczne zbudowanie obu połączeń. W kolejnym etapie zakładano także budowę trasy wschodniej do obsługi dalszych doków.


Cały tekst dostępny w najnowszym numerze "Rynku Kolejowego". Zachęcamy do prenumeraty!


 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Zobacz również:

Nowak (ZUE): Kolej bez waloryzacji i nowych zleceń to destabilizacja rynku

Infrastruktura

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Biznes

Nowy "Rynek Kolejowy" już wjechał!

Jakub Madrjas 30 czerwca 2022

Nowy Rynek Kolejowy 12/2020 już dostępny. Czytaj za darmo!

Tabor i technika

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Biznes

Rynek Kolejowy 6/2020 już dostępny za darmo!

Rynek Kolejowy 08 lipca 2020

Ankieta „Rynku Kolejowego”. Zwycięzcy konkursu!

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5