Partnerzy serwisu:
Biznes

Lokomotywy elektryczne na rynku polskim

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
28-02-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy 3/2011

Podziel się ze znajomymi:

W naszym kraju eksploatowane jest około 2 tys. elektrowozów. W tym obszarze trudno spodziewać się zakrojonych na szeroką skalę działań modernizacyjnych, a cierpiący na chroniczny brak funduszy przewoźnicy (głównie pasażerscy) muszą ratować się okresowym dzierżawieniem nowych i starszych pojazdów. To jednak nie wystarcza.

Aż 45 proc. wszystkich lokomotyw elektrycznych w Polsce stanowią towarowe ET22. Za nimi znajdują się EU07 - 22 proc. oraz EP07 – 8 proc. (dane VIS Systems z marca 2010 r.). To konstrukcje rodzimej produkcji, domagające się modernizacji pozwalających na przedłużenie okresu ich żywotności. Na takie działania brak jednak funduszy.

W ostatnim czasie widać natomiast zmianę sposobu myślenia towarowych przewoźników spoza Grupy PKP. Jak dotąd, ze względu na brak możliwości pozyskania taboru od PKP Cargo, stawiali oni na sprowadzanie dość wiekowych elektrowozów z zagranicy. Teraz firmy te pozyskują zupełnie nowe lokomotywy, pozbywając się kosztownych w utrzymaniu i eksploatacji starszych egzemplarzy. Mowa tutaj jednak o Lotos Kolej i Pol-Miedź Trans, czyli spółkach nie narzekających na brak środków pieniężnych. Ciekawym projektem wydaje się także prototypowa polska lokomotywa elektryczna E6ACT Dragon, która niedawno rozpoczęła jazdy dozorowane w barwach prywatnego STK Wrocław. Czas pokaże, czy i ilu znajdzie odbiorców na rynku polskim. Na razie wstępne zainteresowanie tym pojazdem wykazał Railpool, a (jak wiadomo nieoficjalnie) w ZNLE trwają przygotowawcze prace nad opracowaniem projektu podobnej lokomotywy, przeznaczonej jednak do przewozów pasażerskich.


Całość artykułu w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 3/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik


10 marca 2011 r. w Warszawie odbędzie się konferencja "Perspektywy rynku lokomotyw w Polsce", organizowana przez "Rynek Kolejowy". Więcej szczegółów na temat spotkania tutaj
 

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PKP Cargo: Większa atrakcyjność kolei to lepszy klimat

Warte uwagi

PKP Cargo ma komplet nowych Vectronów i wagonów intermodalnych

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5