Lokomotywa 311D to nowy pojazd na polskim rynku kolejowym, którego produkcją zajmuje się NEWAG wraz z amerykańskim koncernem General Electric (GE).
Lokomotywa powstała w wyniku gruntownej modernizacji lokomotywy produkcji rosyjskiej typu M62, znanej na polskim rynku kolejowym pod oznaczeniem ST44. Podstawowym i najważniejszym zakresem modernizacji lokomotywy jest zabudowany zintegrowany moduł napędowy (silnik, prądnica, sprężarka, wentylator), który w całości zmontowany dostarczany jest przez General Electric.
Podwozie stanowi konstrukcja lokomotyw ST44. Lokomotywa posiada układ hamulca pneumatycznego typu Oerlikon. Ponadto została ona wyposażona w nowe kabiny maszynisty spełniające warunki ergonomii i wysokiego komfortu pracy. Nowoczesne mikroprocesorowe sterowanie lokomotywy umożliwia maksymalne wykorzystanie jej właściwości trakcyjnych.
Lokomotywa typu 311D przeszła z wynikiem pomyślnym, wymagane przez Urząd Transportu Kolejowego próby i badania ruchowe i uzyskała świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego.
Dwie z wyprodukowanych lokomotyw rozpoczną eksploatację na linii LHS już na początku przyszłego roku, zwiększając ilość lokomotyw pociągowych do 54 sztuk.
* Lokomotywa 311D na Targach TRAKO 2007 (fot. RK).