Oddano do użytku linię tramwajową łączącą północny i południowo-zachodni kraniec Łodzi.
Dobiegł końca I etap budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (ŁTR). Pod tym hasłem kryje się gruntowna modernizacja trasy tramwajowej, łączącej trzy największe miasta aglomeracji łódzkiej. Budowa ŁTR rozpoczęła się 7 lipca 2007 r. i od samego początku, w związku z zamknięciem jednej z głównych arterii komunikacyjnych miasta, powodowała przez rok znaczne utrudnienia w ruchu.
Rok wyrzeczeń
Projekt wydawał się jednak wart tych wyrzeczeń. Skrócenie czasu przejazdu na trasie tramwaju o 12 min. miała zapewnić wymiana torów, sieci trakcyjnej, a przede wszystkim wprowadzenie automatycznego sterowania ruchem zapewniającego tramwajom pierwszeństwo przejazdu. Aby zminimalizować czas postoju tramwajów, konieczne było przeniesienie przystanków znajdujących się bezpośrednio przed sygnalizacją świetlną za skrzyżowania. Wymieniono tory i sieć trakcyjną na odcinku 15,7 km - od pętli Chocianowice wzdłuż ulic: Pabianickiej, Piotrkowskiej, al. Kościuszki, Zachodniej i Zgierskiej do pętli Helenówek. Zmodernizowano i przystosowano do potrzeb osób niepełnosprawnych 31 przystanków. Dla zapewnienia sprawnego i niezawodnego zasilania tramwajów unowocześniono oraz zmodernizowano dziesięć budynków podstacyjnych.
Większy komfort podróżowania mają zapewnić nowoczesne, klimatyzowane tramwaje PESA 122N oraz tablice świetlne znajdujące się na przystankach, pokazujące godziny odjazdów najbliższych tramwajów i informujące o zmianach w organizacji ruchu.
Zgodnie z harmonogramem, zakończenie projektu "Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz - Łódź - Pabianice, Zadanie I, Etap I - Łódź", którego realizacja kosztowała ok. 256 mln zł brutto (z czego 50 proc. zostanie zrefinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), nastąpiło oficjalnie 1 lipca 2008 r., jednak zauważalne zmiany w stosunku do stanu sprzed modernizacji odcinka, to tylko nowe tory, sieć trakcyjna i tramwaje, gdyż systemy elektroniczne, podobnie jak było w Warszawie, nadal nie funkcjonują prawidłowo. Zbudowanie tego systemu (oprogramowanie, modernizacja sygnalizacji i zamontowanie w stu pojazdach komputerów z systemem GPS) kosztowało 32 mln zł, ale na jego prawidłowe funkcjonowanie można liczyć dopiero po wakacjach.
Kolejny etap budowy ŁTR to modernizacja torowisk i trakcji tramwajowych w Zgierzu oraz Pabianicach, jednak do końca nie wiadomo, kiedy rozpoczną się prace, gdyż władze tych miast nie złożyły jeszcze wniosków o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej.
Przewidywana całkowita długość trasy tramwaju na odcinku Zgierz - Pabianice wynosi 28,9 km. Budowa ŁTR ma pochłonąć łącznie 362,3 mln zł, z czego połowę powinna pokryć Unia Europejska.

* Fot. Łódzki Urząd Miejski.
