Partnerzy serwisu:
Tabor

Łódź: Stalowe płyty pod tory tramwajowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
14-02-2008
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Piotr Anuszczyk, Joanna Podolska, Gazeta Wyborcza, Łódź, 12 lutego 2008

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Łódź: Stalowe płyty pod tory tramwajowe
Żydowski groby, które odkryto podczas remontu torowiska ulicy Zachodniej wreszcie zostaną zabezpieczone. Ludzkie szczątki przykryje kilkadziesiąt specjalnych stalowych płyt oraz 40 cm warstwa betonu.

Każda z płyt waży ponad 2 tony. Aby przykryć nimi 140-metrowy odcinek, potrzeba 69 sztuk. Zanim rozpocznie się ich montaż, trzeba przygotować plac budowy - W przyszłym tygodniu zdemontujemy tymczasową izolację z wełny mineralnej. Następnie ułożymy płyty, które zespawamy szerszymi blokami - mówi Jerzy Wierzgacz, kierownik budowy z firmy Polimex Mostostal Warszawa. - W dwóch miejscach zrobimy przerwy w spawach, aby stal mogła się zależnie od temperatury kurczyć lub rozszerzać. Między płytami a szynami znajdzie się piaskowa podsypka, 40 cm warstwa betonu i maty antywibracyjne - dodaje Wierzgacz.

Stalowe elementy wykonano według precyzyjnych zaleceń Wyznaniowej Gminy Żydowskiej. Ich produkcją zajęła się łódzka firma Klim Eko, która zabezpieczała już żydowskie szczątki w Lęborku. - Poproszono nas, by między dwiema płytami była szczelina, która umożliwi przepływ powietrza - mówi Wiesław Pielesiak, prezes firmy Klim Eko, która wykonała płyty. - Produkcję zaczęliśmy w styczniu, teraz są już gotowe i nie powinno być żadnych opóźnień w budowie.

Dlaczego w taki sposób zabezpieczone jest miejsce po żydowskiej nekropolii?

- Cmentarz musi być oddzielony warstwą ziemi i powietrza, by ludzie nie chodzili po grobach. To zasady, które obowiązują w przypadku zachowania dawnych cmentarzy pod obiektami użyteczności publicznej - wyjaśnia Symcha Keller, przewodniczący gminy żydowskiej w Łodzi. Decyzję o technologii podjęli specjaliści pod kierunkiem rabina Eliakima Schlesingera, przewodniczącego londyńskiego Komitetu Ochrony Cmentarzy Żydowskich w Europie. Podobnie zabezpieczono cmentarz w Pradze.

Keller przypomina, że według zasad żydowskiej religii nie wolno naruszać szczątków ludzkich, jeśli zachowały się pełne szkielety. A tak jest w tym przypadku. Torowisko przechodzi przez teren pierwszego żydowskiego cmentarza zlikwidowanego pod koniec lat 40.

Na dzisiejszym spotkaniu przedstawiciele firmy i gminy żydowskiej ostatecznie ustalą, jakie były granice cmentarza i gdzie jeszcze na trasie torów należy położyć płyty. Zabezpieczanie cmentarza ma trwać nie dłużej niż miesiąc. Do kwietnia odcinek między ulicami Limanowskiego i Lutomierską powinien być gotowy do układania torów.

Kiedy tramwaj pojedzie ulicą Zachodnią - nie wiadomo. W marcu ma zostać otwarta dla tramwajów ulica Zgierska. A być może jeszcze w lutym zostanie wznowiony ruch na ul. Kościuszki od Legionów do Zielonej.

Przypomnijmy: Budowa tego odcinka Łódzkiego Tramwaju Regionalnego została wstrzymana we wrześniu zeszłego roku, gdy robotnicy natrafili na ludzkie szczątki. Zanim zdecydowano się pozostawić je pod ulicą Zachodnią, miejsce musieli zbadać eksperci Gminy Żydowskiej. Gdyby się okazało, że znaleziono pojedyncze kości, prawdopodobnie dokonano by ich ekshumacji i przeniesienia na cmentarz przy ul. Brackiej. Okazało się jednak, że pod torowiskiem są kompletne groby, których nie wolno przenieść. Żydowska tradycja mówi, że nie należy naruszać miejsca pochówku. Cmentarz jest miejscem oddanym zmarłym na wieki, nienaruszalne są też szczątki zmarłych. Ciało zmarłego zamienia się w proch i czeka na przyjście Mesjasza, który ponownie powoła je do życia. Z zasady nie powinno się też przeprowadzać ekshumacji, choć są tu wyjątki. W Łodzi w okresie międzywojennym zdarzało się przenosić prochy zmarłych ze starego cmentarza na nowy przy ul. Brackiej, ale to bardzo rzadkie przypadki. W Torze Bóg zabronił zakłócać spokój zmarłych.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5